יום שישי, 29 במאי 2015

אָחזור או אֶחזור?

הפיל הכחול- שיר על הים (shira schwartz)
מתוך שיר על הים
פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("מקיימת את השבועה") ב-21.5.2011

"אני נשבע שאָחזור, אני נשבע שאָחזור, אני נשבע שאָחזור", נשבעים חברי להקת הפיל הכחול ב"שיר על הים", ובכל פעם שאפי, בן זוגי, מעריץ מושבע של הפיל הכחול, משמיע את השיר הזה בפול ווליום, אני נשבעת לעצמי שאכתוב על זה משהו.

ב"שיר על הים" הפועל "אֶחזור" בעתיד נהגה בטעות בקמץ במקום בסגול: אָחזור במקום אֶחזור.

וכך משובשות ההטיות של פעלים בשירים נוספים:
  • בשיר "אני אחלום לנצח", בביצוע "מופע הארנבות של דוקטור קספר", הפועל "אֶחלום" בעתיד נהגה בטעות בקמץ במקום בסגול (אָחלום במקום אֶחלום).
  • בשיר "עדיין שלך" בביצוע אביהו שבת: "למעשה אני עדיין שלך ובלעדייך שום דבר לא נראה מוצלח" הפועל "נראֶה" בהווה נהגה בטעות בקמץ, במקום בסגול (לפוסט נראָה / נראָה)

הפעלים בהווה - מביט, מביע, מגיע, מציע, מכיר - נהגים בטעות בצירה:
  1. בשיר "תיזהר ממנה" בביצוע ליאור פרחי: "יש לה זוג עיניים איתן היא מביטה". הפועל "מַביטה" בהווה נהגה בטעות בצירה במקום בפתח (מֵבִּיטה במקום מַבִּיטה).
  • בשיר "אלף כבאים" של להקת דודה: "מגיע לא מגיע", הפועל "מַגיע" בהווה נהגה בטעות בצירה במקום בפתח (מֵגיע במקום מַגיע).

  • בשיר "לא מכירים אותך" בביצוע הראל מויאל: הפועל "מכירים" בהווה נהגה בטעות בצירה במקום בפתח (מֵכירים במקום מַכירים), עד שהטעות הלשונית תוקנה ("מויאל המבולבל", ynet, אור ברנע, 11.6.07)

אז מה עושה עורכת לשון כשהיא רוצה לזמזם לעצמה שיר אהוב? זורמת ושרה עם טעויות הלשון או מתמרדת ומטה נכון את הפעלים? למען שלום בית, עד שאחליט מה לעשות אני מבקשת מאפי שינמיך קצת את הווליום.
________________
בעבר, בכל הגופים - בצירה: הֵבִיא, הֵבִין, הֵזיז, ועוד.
בעבר, בכל הגופים - בחיריק (ולא בצירה): הִבְטִיחַ, הִבִּיט, הִקְשִׁיב, הִרְגִּישׁ, ועוד.
בעבר, בכל הגופים - בסגולהֶחְזִיר, הֶחְלִיט, ועוד
בהווה, בכל הגופים - בצירהמֵבִיא, מֵגִיב, מֵשִׁיב, מֵזיז, מֵרִים, ועוד.
בהווה, בכל הגופים - בפתח (ולא בצירה): מַבִּיט, מַגִּיעַ, מַצִּיעַ, מַכִּיר, מַצִּיג, מַצִּיל ועוד.
בעתיד, בגוף ראשון - בסגול (ולא בקמץ): אֶחְזֹר, אֶחְלֹם, אֶחְשֹּׁב, ועוד.
בעתיד, בגוף ראשון - בחטף פתח (ולא בסגול): אֲחַלֵּק, אֲחַבֵּק, אֲכַבֵּד, אֲטַיֵּל, אֲנַקֶּה, אֲלמד, ועוד. 


_____________________
14 תגובות בתפוז

אלפי שירים ישראלים לוקים בזה 
סנפרמי ו21/05/2011 14:16
למרבה הצער קיימים המון המון שירים כאלה
המון שירים של משינה למשל עוד משנות השמונים ואחר כך המגיפה לא פסקה

אף אחד לא מקפיד על הגייה נכונה של ה הידיעה לפני אותיות גרוניות למשל
לכן נראה בעיניי בזמנו מוזר מאוד שהעורכים ברדיו לפתע הקפידו על הטעות היחסית (הכל יחסי) מינורית של הראל מויאל עד כדי כך שהוא תיקן את השיר והקליט אותו מחדש
בגלל ה "הם לא מכירים אותך". 

מה שכן בטעות רשמת את שמו של הראל סקעת..אני בטוח שגם הוא לא חף מטעויות הגייה בשיריו אבל כל עוד לא הוכח אחרת... :) 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

עוד טעות בפוסט :) 
סנפרמי ו21/05/2011 14:19
אמא לא הכירה את יונתן שפירא היא הטעות של איה כורם בשיר יונתן שפירא
הראל סקעת כאמור לא קשור לכאן 

והראל מויאל שינה את השורה : לא מכירים אותך בשירו בעל אותו השם

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° "עינת המבולבלת". תודה על התיקון :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו21/05/2011 15:06
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
בכיף 
סנפרמי ו21/05/2011 15:23
תרומתי הצנועה לבלוג המאלף והמעלף :) 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° ♥♥♥♥&#... 

ל_ת 

המילים של עינת ו21/05/2011 15:32
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני סגור על זה שאת מתמרדת
שרוני 18 ו21/05/2011 16:26
זה כתוב לך על המצח(-: 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

שיט, הסגרת אותי 
המילים של עינת ו21/05/2011 17:30
ולמען הסר ספק: הִסגרת
שבת שלום שרוני :) 


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני קצת מתגעגע לימים 
motior ו22/05/2011 11:16
שבהם שיר עם טעויות בעברית פשוט לא הושמע ברדיו
השיר של הראל מויאל היה הגזמה פראית כי הטעות הייתה בפזמון (שחזר הרבה


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
לי זה ממש מפריע 
ע נ נ ת ו22/05/2011 18:42
זה פוגע בהנאה שלי מהשירים. אני נמנעת מלהקשיב לרדיו בגלל כל הטעויות הללו, שרק לכמה משוגעים כמוני עוד אכפת מהן
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כשזה שיר שאני אוהבת אני מצליחה 
המילים של עינת ו22/05/2011 19:50
לסלוח, אבל בכל מקרה אני לא מקשיבה לרדיו, בגלל הקריינים, בגלל הפרסומות, בגלל הדיווחים, בגלל הפקקים, בגלל הטעם הרע בבחירת השירים, בגלל מה שהרדיו הפך להיות
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני תמיד מתמרדת 
LashonIvrit ו23/05/2011 11:47
טעויות מעצבנות אותי

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו23/05/2011 13:18
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
למה כל כך קשה למצוא שיר בלי טעויות 
סנפרמי ו24/05/2011 17:56
סתם דוגמא אקראית... 
היום בדרך חזרה מהעבודה שמעתי את הדיסק המצוין של רביעיית מסנר ונזכרתי בך

בשיר עם הטקסט המשובח של עמליה זיו, "תמונה אימפרסיוניסטית" , ערן צור שר
שבור לרסיסים = בשווא במקום בחיריק תחת הלמ"ד שלפני רי"ש שוואית
ובד חולצה דק = בשווא במקום שורוק בו"ו החיבור שלפני בומ"פ


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
טעויות מהסוג הזה דווקא לא מפריעות 
המילים של עינת ו25/05/2011 01:29
לי