יום שלישי, יולי 12, 2011

שכונה


ליאור דובדבני (למצלמה, על ההופעה): שכונה, שיגעון, טירוף, עפו על זה.
מושיק רוט (למצלמה): זה התפתח לקצת יותר מדי שכונה.
קפטן (לקבוצה): לא יכול להיות במופע שכשאני מבקש בקשה מסוימת ואני מצפה שהיא תתקיים במופע, אתם עושים בדיוק את ההפך. כשאני ביקשתי לא לחצות את קו המוניטור ולא לגשת לחיילים, ולא לעשות שכונה מן המופע, כי אני קורא לזה שכונה.
אורן חן (למצלמה): זה שירים שכונה, האימא של השכונה, בסדר? יש יותר מזה שכונה?

(היחידה 2, הוט בידור ישראלי 2016)

**************

נתנאל: לפני שנייה טחנת פה שש סיגריות, נכון?
טליה: אני?
נתנאל: כן, ישבת פה עם קאזם, נכון?
טליה: עישנתי סיגריה אחת ויצאתי החוצה.
נתנאל: אז אני רוצה גם לעשן סיגריה אחת.
טליה: אבל אני בתור [...]
נתנאל (צועק על שחף): מה אתה מתערב? אני מדבר איתה, תסתום.
טליה: לא צריך לצעוק, אפשר לדבר בשקט.
בר: כמו שאת צועקת בחוץ, גם הוא צועק. היום צעקת יפה, כמו פרחה, מצוין. ככה את צועקת בשכונה, אז לא לשחק לנו אותה פה איזה היי-סוסייטי, כי את מהשכונה.
טליה: אני אדבר כמה שבא לי. ואתן (בר ודיאן) יכולות שתיכן לקפוץ.
בר (עם דיאן שמוחאת כפיים): בבקשה, "לקפוץ". השכונה יצאה.

(האח הגדול עונה 4, רשת, יולי 2022)


"לא סתם שכונה" התפרסם בתפוז ב-12.7.2011 

לאחרונה אני נתקלת יותר ויותר בביטוי "שכונה". 
מהי שכונה? על פי מילון אבן שושן "שכונה" היא אזור של בתי מגורים בתחומו של יישוב או בקרבתו. ומהי "שכונה" בשפת הדיבור? מהמחקר הקטן שעשיתי נראה שהמקור לקוח מעולם הכדורגל והוא משווה בין כדורגל שכונתי לבין כדורגל מקצועי. בהמשך זה התקצר ל"שכונה" ועבר גם לתחומים אחרים.

רשלנות, ביזיון, לא מקצועי, חובבני, בלגן, כאוס, ללא חוקים, הפקרות, כל אחד עושה מה שהוא רוצה:
  • "ממש שכונה מה שהולך פה"
  • "אני מתקשה לעכל מה קורה פה, פשוט שכונה. מאמן השוערים הולך כל רגע לתומר לקבל הנחיות"
  • "זה פשוט שכונה שבשנת 2011 רכב חדש (ולא זול באופן מיוחד) מגיע עם חיבור בצורה כזאת"
  • "השרת פשוט שכונה! איך ויגיימס מצפה שהקהילה תגדל אם כולם משחקים שם?"
  • "בנוסף אין השגחה על החדרי לידה. פשוט שכונה"
  • "השופטים בארץ פשוט שכונה"
  • "מה שקורה בקבוצה זה פשוט שכונה, שכונה אחת גדולה"
  • "בתור מישהו שבא מגילד וורס אני לא מסוגל לשחק בפיויפי המבולגן של וואו. זה פשוט שכונה מדי"
  • "פשוט שכונה!! לא ייתכן. הזמנו 3 מגשים וקיבלנו אחד עם תוספות לא קשורות"
  • "שם בלי סיביריות תהיה פשוט שכונה"
  • "וביום האחרון עשינו קייקים רק לי"ב והיה פשוט שכונה! עברנו מסירה לסירה, גנבנו משוטים ובעיקר עשינו המון שטויות".
מילת גנאי: וולגרי, גס רוח, צעקן, תת רמה, לא ייצוגי, לא מאופק, לא מכובד, זול, מביך. בחורה - פרחה, תכונה שטבועה בה ואי אפשר להסתיר אותה
  • "בחורה פשוט שכונה"
  • "הוכחת סופית שאתה מטומטם גמור. אתה עושה שרות רע לתחום, אינך ראוי להנהיג מאבק. פשוט שכונה מהסוג הגרוע ביותר. מזיען וכחן ולא ייצוגי!"
  • "הנוער של היום זה פשוט שכונה (זה לא שכונה זה תת רמה)"
  • "הייתי פשוט בשוק, בהלם. איזו תת רמה של הקצינה. פשוט שכונה!"
  • "'סמוטריץ' בעיה מטורפת, רגב שכונה': גורמים במשרד החינוך נגד המועמדים לתפקיד השר" (מעריב, 24.4.19)
פשוט, עממי, אחד מהעם, לא מתנשא:
  • "ההתרשמות שלי ממנו קצת שונה. הוא לא צועק, הוא פשוט שכונה, מדבר כמו מוסכניק"
  • "היא לא בחורה שכונה, היא אחת מהשכונה. היא אחת מהעם, לא מנסה להיות מתנשאת ומעל כולם"

אני רק מקווה שלא תחשבו שאני בחורה שכונה. אני בחורה טובה מבית טוב. רק השכונה שלי היא פשוט שכונה.


"כשאני ביקשתי לא לחצות את קו המוניטור ולא לגשת לחיילים, ולא לעשות שכונה מן המופע" (משה קפטן, היחידה 2, 10, 2016) (seretbox.com)

זה שירים שכונה (אורן חן היחידה 2, 10, 2016) (seretbox.com)

"היא באה ומקללת. היא התנהגה כמו שכונה היא התנהגה. שכונה!" (המאמן שייע, מתוך "גולדסטאר" הוט, הצינור, רשת, דצמ' 2019)

"את תמיד באה אליי כאילו באווירה של שכונה, האימא של השכונה" (נתנאל לדיאן, האח הגדול 4, רשת  2022)

בר לטליה: "היום צעקת יפה, כמו פרחה, מצוין. ככה את צועקת בשכונה, אז לא לשחק לנו אותה פה איזה היי-סוסייטי, כי את מהשכונה." (האח הגדול עונה 4, רשת, יולי 2022)

בר (עם דיאן שמוחאת כפיים): "בבקשה, 'לקפוץ'. השכונה יצאה." (האח הגדול עונה 4, רשת, יולי 2022)




לשונאי 1012/07/2011 | 13:45
:-)
לשמוע ממך רשומה מעניינת.


המילים של עינת 12/07/2011 | 14:27
תודה יאירי :)

גגג האחת 12/07/2011 | 13:57
לגמרי לא הכרתי את הפרשנות הלאט אבן-שושנית ל`שכונה`.
איפה את נחשפת לכל בסלנגים האלה?
פשוט [לגמרי לא] שכונה!



המילים של עינת 12/07/2011 | 14:27
בעיקר בטלוויזיה. שומעים פה, שומעים

מגששת באפלה 4312/07/2011 | 17:29
והשכונה של פעם היא לא אותה של היום

עופר D14/07/2011 | 08:51
:-) אחלה רשומה ממש לא שכונה...
נדמה לי שזה התחיל מהכדורגל, כשאמרו שזה לא כדורגל של ליגה גבוהה, זה כדורגל מהשכונה. שם לפחות שמעתי את זה לראשונה.
בוקר טוב, עינת יקרה
{}


המילים של עינת 14/07/2011 | 11:10
נכון, אתה צודק!

מנורה 14/07/2011 | 09:48
סלנג על הכף כפק יום טוב♥


המילים של עינת 14/07/2011 | 11:10
חחח יום טוב מנורה ♥

motior 26/07/2011 | 07:05
חידשת לי קצת :-) הכרתי רק את השימוש הראשון שהצגת


ע נ נ ת 30/07/2011 | 15:29
למדתי משהו הכרתי רק את הפירוש השלילי...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.