יום שבת, 12 במרץ 2016

מתנצל, מצטער

"טוב. אז אחרי שלמדנו על האפקט החשוב של ההתנצלות, בייחוד אם עושים אותה בפומבי, בואו נדבר על אופן ההתנצלות ובאיזו מילה כדאי להשתמש כשאנחנו מתנצלים. (כותב על הלוח): 'א ם'. 'אם' זאת מילה חשובה מאוד. איך אנחנו משתמשים ב'אם':
'אם נפגעת - אני מתנצל; 'אם פגעתי - אני מתנצל'; 'אם מישהו נפגע - אני מתנצל'; 'אם מישהו חש שהוא נפגע - אני מתנצל'.
(מתוך "ואם חלילה מישהו נפגע ממני - שייחנק!", הארץ, 2.3.16)

מתנצל
נתפסת כנראה כמילה רשמית ומרוחקת יותר מ"מצטער" ולכן קל יותר להביע אותה. נתפסת כנראה גם כגבוהה יותר לעומת "מצטער". לעיתים כשאין הכרה אמיתית בפגיעה, מוסיפים להתנצלות את "אם".
מצטער
בדרך כלל הדובר מבקש להביע באמצעותה צער ורגשות.

נטלי: "אתה לא מצטער". איציק זוהר: "אני באמת מצטער" (האח הגדול VIP2, 7, 2015, מאקו)
"אני רוצה רק להגיד, באמת, אם חלילה מישהו נפגע ממני, אני מתנצל, באמת מכל הלב. דנה, אני מאוד מעריך אותך, וחלילה אם נפגעת ממני זה לא מהמקום האישי, זה מהמקום של אמוציות. אני באמת באמת מתנצל". (רון שובל, הישרדות הונדורס, מרץ 2016)
"אני מתנצל מאוד אבל אני לא יכול להיות פה" (שחר, האח הגדול 7, מאקו, 2016)
"אני אסיים את הריאיון עם זה שאני אגיד שעברתי תקופה לא קלה בכלל. תקופה קשה מאוד. הילדים שלי עברו תקופה קשה מאוד. המשפחה שלי עברה תקופה קשה מאוד. .. על משהו שלא קרה בכלל. ושוב פעם, אם זה מה שיעשה טוב לאנשים שרואים את הכתבה הזאת, אז על אותה נקודת זמן שדיברת עליה, אני מתנצל אם זה פגע במישהו" (אייל גולן, אולפן שישי, פבר' 2016, פז על הגז רדיו קול עכו)
"אל תתנצל. תבקש סליחה" (ברק לאליקיר, אנחנו במפה, הוט, 2015)
"מתנצל על הבדיחה הלא מוצלחת. יש לי איזו בעיה אני לא מצליח להתקרב לאנשים ומשהו תמיד בא והורס. אני מתנצל" (שי חי, האח הגדול 7, 7, מאקו, 2016)
"אני ממש מתנצל, אני חשבתי שזה..." (עופר שכטר מתנצל כביכול על כך שעבד על אילנית לוי, נוקאאוט 1, 1, מאקו, 2015)
"אז לא, אז הנה, אני מתנצל [על הכאפה], באלוהים מתנצל" (נירו לוי למושיק עפיה, האח הגדול VIP2 מאקו, 4, 2015)
עודד: "אני מתנצל" [על הנשיקהׂׂ]. קרן: "כנראה לא הבנת אותי נכון". עודד: "כנראה שלא הבנתי באמת. פרשנות לא נכונה. אני מצטער". קרן: "אתה לא כועס עליי... אני לא במצב של... אני לא מבינה איך זה קרה אפילו". עודד: "לא... זה בסדר, אני נסחפתי קצת, אני מתנ.. מצטער". (אהבה מעבר לפינה 2, 195, הוט בידור ישראלי, 2004)
____________