יום שני, 15 בפברואר 2016

סיטואציה


"אני חושבת שלפחות מהסיטואציה, לפחות לא מתוך הסיטואציה האחרונה שהיתה, אני חושבת שאם הייתי במקומך והייתי כאילו יוצאת אחרי סיטואציה ספציפית, ממש ספציפית כזאת, זה... משהו היה נשבר בי כאילו בפנים להרבה אחר כך. לפחות לא מתוך הסיטואציה הזאת. מה דעתך?"
(אסתי לי לפלורי, האח הגדול 7, 18, פבר' 2016, קשת)

סיטואציה
מאנגלית - situation. מילה שנחשבת לגבוהה ומחליפה את "מצב" שכמעט לא נאמרת כלל למעט "אין מצב" / "יש מצב".
מילה כוללת למצב, נושא, עניין, בעיה, תקרית, מקרה, אירוע, השתלשלות של אירועים, פרשייה, סצנה, מעמד, התרחשות, רצף התרחשויות, התפתחות, אפיזודה, נסיבות, צירוף נסיבות, מהלך עניינים, תוצאה.
מתארת מצבים לא ברורים, שקשה להגדיר אותם, להסביר אותם, להבין אותם או לדעת לאן הם יובילו.
במקרים רבים "סיטואציה" מתארת מצבים מביכים שנקלעים אליהם ונתקעים איתם; צרה, תקלה, שיבוש, הפרעה, מצבים לא נעימים, מוזרים, הזויים (הצירוף "סיטואציה הזויה" הולך טוב ביחד).
במקרים אחרים ה"סיטואציה" היא משהו נעים ומרגש.

"אנחנו בסיטואציה מביכה" (דייט בחשכה 2012, רשת)
"למעט כשזה גולש לסיטואציות קצת קינקיות" (דייט בחשכה 2012, רשת)
"אני רוצה לטפל בה, אבל מה עושים בסיטואציות כאלה" (עפר שכטר, סמולטוק, הוט, ווינט, 2012)
"יכול להיות שפתאום יעלו מחשבות ואתה תצחק מהסיטואציה וזה" (עפר שכטר, סמולטוק, הוט, ווינט, 2012)
"הסיטואציה היא סיטואציה" (יאיר לפיד, חדשות שישי, 10.5.13, ערוץ 10)
אריאנה מלמד: "אז על מה אתה צוחק?" נירו לוי: "על הסיטואציה" (האח הגדול VIP2  קשת, 2015)
-"מה קרה?". סתיו: "כלום, אני מתחיל לקבל עצבים מכל הסיטואציה" (האח הגדול VIP2  קשת, 2015)
"בשביל שתצא סיטואציה לא נעימה" (רותם איזק, האח הגדול VIP2 5 קשת, 2015)
"לפעמים חייכתי אליו כי זאת סיטואציה הזויה" (רותם איזק, האח הגדול VIP2 7 קשת, 2015)
"מסכנה שלי". -"סיטואציה הזויה" (אקס פקטור 2, רשת, 2015)
"אני חושבת שאם הייתי במקומך והייתי כאילו יוצאת אחרי סיטואציה ספציפית, ממש ספציפית כזאת, זה... משהו היה נשבר בי כאילו בפנים להרבה אחר כך. לפחות לא מתוך הסיטואציה הזאת. מה דעתך?" (אסתי לי לפלורי, האח הגדול 7, מאקו, 2015)
קוקו: "איזה הזוי". -"מה הזוי?" קוקו: "כל הסיטואציה". (האח הגדול 7, 10, קשת, 2015)
"וננתח את הסיטואציה שיש פה, אוקי?" (גילי מדבר על ברק עם אור ותמר, האח הגדול 7, 10, מאקו, 2015)
"אני מתביישת להיות בסיטואציות כאלה" (דנה ברגר, הישרדות הונדורס 2015, 21, רשת)
"שאני בכלל עומדת במצב כזה, בסיטואציה כזאת" (רוסלנה, הישרדות הונדורס 2015, 22, רשת)
"אני מדיחה את ארבל, כי היא חברה שלי וגם מייקי חבר שלי, וזו סיטואציה נוראית" (קסניה, האח הגדול 7, 18, מאקו, פבר' 16)
____________
לפוסט "יש מצב שתפסיקו עם הסיטואציה?", הארץ, 9.2.2012