יום שני, פברואר 20, 2012

לא,


טילטיל (לדנה): הוא (כוכבי) רוצה להיות לבד, הוא טוב לו, הגבר היחידי פה, את לא מבינה?
דנה: שום דבר לא ברור, טילטיל, ובדיוק באותה מידה שאתה יכול להפסיד במבחן אש או אני, אנחנו יכולים גם פתאום להפתיע ולנצח.
טילטיל (לכוכבי): כשאתה כותב את ה"טילטיל" היום (בהדחה), אל תעשה את ה"טילטיל" עם רווח. טילטיל במילה אחת, בסדר? אל תעשה מקף, לא צריך. במילה.
טיטי: לא, אתה דרמה קווין שאין דברים כאלה.

(הישרדות הונדורס 2015, פבר' 16, 30, רשת)


לא, ...
  • הקדמה לאמירה בנימה שלילית: לא ייאמן!, אשכרה, יאאלה, יואו, מה זה הדבר הזה?, אין לתאר
  • הקדמה לאמירה בנימה חיובית מתפעלת: אין דברים כאלה
  • במקום תקשיב; בוא'נה; למה מה; כאילו מה; יואו; וואלה יופי

"לא, אתם לא מבינים" התפרסם בתפוז ב-20.2.2012 (קיבל את תו בחירת העורך); "את קולטת? אתה לא מבין"  התפרסם   בהארץ   ב-15.6.2015 


ויש עוד דרך להעביר לצד השני את קדושת המעמד, והיא דרך השלילה. הטכניקה פשוטה: קודם כל שוללים עם "לא" + אתנחתה קלה, ואחריה (אפשר גם ברצף) קובעים עובדה או מציינים את המצב הרגשי. גם לדרך הזו נחשפתי בסדרה "סטופ כדור הארץ": לא, זה הורס; לא, אני מתה; לא, אני גמורה; לא, אני חולה על זה שאנחנו בברצלונה; לא, זה למות; לא, הוא חמוד אש; לא, זה מדהים; לא, אני שרופה על הבחור הזה.

סטלה עמר מהאח הגדול היא אלופת ה"לא": "לא, אתה לא מבין מה היה פה עכשיו", "לא, אין לי גבולות כשאני פותחת את הפה". (לא, היא צודקת).

וכך כפי שיש לנו את "כן" שהוא לא תשובה נגדית ("לא רוצה, לא רוצה, לא רוצה - אז כן רוצה!") אלא חיזוק לאמירה ("על מה את רוצה שאני אדבר?" -"על משהו שהוא כן מקורי וכן יצירתי"), כך יש לנו את "לא", שלא בא כתשובה לשאלה או כניגוד, אלא נועד אף הוא לחזק אמירה חיובית: "לא, זה (כן) מדהים".

אתם קולטים שאני מצהירה כאן בפומבי שאני צופה ב"סטופ כדור הארץ"? לא, זה מדהים!


"לא, זה מדהים" (מורן, "סטופ כדור הארץ", הוט, ynet, 2011)
"לא, אין לי גבולות כשאני פותחת את הפה" (סטלה עמר, האח הגדול VIP2, קשת, 2015)
"לא, מאיפה הגיעו העטיפות" (סטלה עמר, האח הגדול וי-איי-פי 2, תכנית 8, קשת, 2015)
"לא, זה למות כאילו" (האח הגדול VIP2, חוזרים הביתה, מאקו TV)
"איך הפתיעו אותי ככה, לא, זה פשוט לא ייאמן" (מאסטר שף עונה 5, מאקו, 2015)
"לא, אני מתה" (מורן, "סטופ כדור הארץ", פרק 12, הוט, 2011-12)
"לא, זה אי אפשר, אי אפשר לשאת את הבן אדם הזה" (רותם סלע על אסי עזר, הכוכב הבא 3, 2016, 21, קשת)
"לא, אתה דרמה קווין שאין דברים כאלה" (טיטי, הישרדות הונדורס 2015, פבר' 16, 30, רשת)
"לא, אני מתה" (רוסלנה, הישרדות הונדורס 2015, 31, רשת)
"לא, הייתי בשוק בהתחלה" (חדשות הבידור 6, הוט בידור ישראלי)
"לא, אתה מאמין שאני פה איתך ביחד?" (חלומות מפלסטיק 4, הוט בידור ישראלי)

"לא, אין לתאר" (עינת ארליך, "מפונקים" 2012, רשת) 


"לא, אני גם צריכה אותך עכשיו על הראש שלי?" (עדי, "סטופ כדור הארץ", הוט, 2011-12)


"לא, הייתי כמו ילד בן חמש, לרגע" (ליעד ללימור, אחרי ששחה ונהנה, חתונה ממבט ראשון 5, מאקו, 2022)




איש 20/02/2012 | 01:38
איך איך שהתגלגלתי מצחוק!
אני לא מאמין מה שקורה לשפה שלנו ולצעצעים האלה שממציאים ממנה, דו השיחות האלה שהבאת למעלה.
למשל במקום את לא תאמיני אז "לא. את לא מבינה"
האם השפה היא שמשתנית ויש להשלים עם כך
או שזה סתם צריך לעצבן אותנו
אבל ממש צחקתי בריאתי אותך


עופר D20/02/2012 | 03:40
מה שמעניין זה שאני מתחיל להרגיש כמו הישראלים האחרים, שמתרחקים מהארץ ומאבדים את הקשר לשינויים בעברית.
אני לא בטוח אם זה כ"כ רע מבחינתי...
תודה על העדכון, עינת


veredgy20/02/2012 | 10:25
אני מנסה לחשוב על הדרך בה את צופה בטלוויזיה ומסתבר לי שאת עושה חיים משוגעים. יש לי הרגשה שזו חוויה (מופלאה? מרנינה? מצחיקה? מזעזעת?) יוצאת דופן לצפות בשידורים כשמרכיבים את הראש שלך ומקשיבים היטב לשפה בה משתמשות הנפשות הפועלות, רושמים ביטויים יוצאי דופן, או חוזרים ונשנים, או שגויים, או מצחיקים ( בקיצור את הסלנג הרווח ) ולעשות מזה אח"כ פוסט. בקיצור. אני אוהבת את הראש שלך. מאוד. לא, את לא מבינה כמה. :)8329


ע נ נ ת 21/02/2012 | 09:32
מה שאני לא מבינה זה איך אפשר בכלל לצפות בתכנית הזו. ניסיתי. 3 דקות היו הרבה מעבר ליכולת שלי.


Hanny1968 21/02/2012 | 20:36
לא קלטתי...מה?
:-)


Avivamar 21/02/2012 | 23:32
קשה לקלוט אבל יש סלנג דיבור שהשתרש חזק בארץ.
נהנתי מהרשומה ומהביקור בבלוג שלך:-)


טליונת 121/02/2012 | 23:49
לא יצא לי לראות את הסדרה אבל בהחלט העברת את רוח הדברים, אני ממש שומעת אותם מדברים. מדברים ישראלית..


המילים של עינת 23/02/2012 | 20:20

אשכרה ישראלית. קלטת! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.