יום שלישי, יולי 28, 2015

חיים שלי; יקירי; אהוב שלי



"חיים שלי זה לא רק בייב", התפרסם בהארץ   ב-28.7.2015


- סליחה...

- כן יקירתי.

- אני צריכה להגיע לרחוב הנשמות הטהורות, אולי את יודעת איפה זה?

- כן, בטח מותק.

- איפה?

- הנה מאמי, תפני כאן ימינה, ואחר כך שמאלה.

- תודה רבה.

- באהבה נשמה.

- שיהיה לך יום טוב.

- שיהיה לך יום מהמם כפרה.

- גם לך.

- גם לך, אהבהחיים.

- מה?

כפרה עלייך אהבה שלי, נשמה אהובה שלי, חיים שלי, חיימי...


פעם "יקירי", "יקירתי", "יקירה" היו מילות אהבה ששמורות רק לבני הזוג. היום אנחנו אומרים את זה לכל אחד, כולם הפכו להיות יקירים של כולם. "יקירי" של היום הוא לא "יקירי" של פעם. כשאני אומרת למישהו "יקירי" זה לא אומר שהוא יקר ללבי, זה אומר שאנחנו באותו מעמד, או שאני מרשה לעצמי להיות נחמדה אליו ועדיין לשמור על הריחוק המתבקש ועל ההבדל בין המעמד שלי, הגבוה יותר, לבינו. רמי פורטיס יכול להגיד למתמודד באקס פקטור "יקירי", אבל אם המתמודד יגיד לו "יקירי" זה יתפרש כחוסר כבוד כלפיו. המנחה בתכנית הייעוץ יכולה להגיד למאזינה שהתקשרה "יקירתי" - למאזינה אסור להגיד לה בחזרה.

"יקירי" הוא גם כלי להביע מורת רוח משולבת באיפוק, פאסיב אגרסיב, סובלימציה של הכעס, כמו האיחול  "תהיה בריא", שבמקרים מסוימים המשמעות האמיתית העומדת מאחוריו היא שתיחנק אינשאללה. "אין לי באמת תשובה מוגדרת לזה, יקירתי", אומר נירו לוי מהתכנית "האח הגדול VIP" למאזינה שהתקשרה ואמרה לו שהוא "עוד קוף עם תכנית רדיו". ואנחנו לא טיפשים, אנחנו יודעים מתי היקירתי הזה מזויף, מתנשא, מרוחק, או שהוא נועד לפגוע בנו, כמו נטלי עטיה שאמרה לאיציק זוהר שכעס עליה והטיח בה "תהיי בריאה": "אוי, די עם המילים הנמוכות האלה 'תהיי בריאה'".

חנות בגדים. המוכר נפרד מלקוחה שסיימה את הקנייה:

המוכר: תודה רבה לך יקירתי, תבואי שוב.

הקונה: תודה לך יקירי על השירות הנפלא, אתה מקסים.

המוכר: באהבה, יקירה.

המוכר (ללקוחה חדשה שנכנסת): היי, איך אפשר לעזור לך יקירתי?

הקונה: באתי להחזיר את החולצה הזאת. אני לא רוצה אותה. אני רוצה החזר בכסף, לא זיכוי.

המוכר: אני מצטער יקירתי, עברו יותר מיומיים, אי אפשר לקבל החזר. את יכולה להחליף למשהו אחר.

הקונה: לא יכולתי להגיע לפני כן. אני לא רוצה להחליף למשהו אחר, אני רוצה את זה בכסף.

המוכר: יקירה אני באמת לא יכול. תחליפי למשהו אחר, יש לנו כאן הרבה דברים יפים.

הקונה: אבל אני אומרת לך שלא יכולתי להגיע קודם ושאני לא רוצה שום דבר שלכם, אתה לא מבין מה שאני אומרת?

המוכר: יקירתי לא צריך לכעוס, הכול בסדר.

הקונה: אל תתנשא מעליי אתה שומע? אל תגיד לי "יקירתי", מי אתה שתגיד לי "יקירתי"?

המוכר: תקשיבי לי טוב יקירתי, את לא תצעקי עליי, ברור?

הקונה: אתה תחזיר לי את הכסף עכשיו, אתה שומע? אם לא, אני מתלוננת עליך.

המוכר: יקירתי, את יכולה להתלונן כמה שאת רוצה, אין לי שום בעיה.

הקונה: חכה חכה יקירי, אני כבר אראה לך מה זה.

ופעמים רבות "יקירי" הוא רצון אמיתי להביע חיבה. אנחנו מוסיפים אותו כדי שלא יהיה ספק בכך שמצב היחסים תקין, והוא מתפקד כמו הסמיילי שאנחנו מוסיפים באימייל, בפייסבוק ובצ'טים, כדי שהצד השני ידע שאנחנו לא כועסים.

אבל זה לא הספיק לנו, אז העלינו את זה לדרגה גבוהה יותר - "אהוב" או "אהבה", קיצור של "אהבה שלי". עכשיו "אהוב" הוא לא רק מי שקרוב אליי מאוד, כמו הבן שלי או בן הזוג שלי שיש לי רגש אהבה עמוק כלפיו - אהוב יכול להיות כל אדם שאני מחבבת או אסירת תודה לו, למשל, המנתח הפלסטי שלי. "תתחדשי, יקירה", אומר ד"ר קליין לסמדר קליצ'ינסקי בתכנית הריאליטי "חלומות מפלסטיק". "תודה, אהוב", היא משיבה לו. היינו מצפים שהדבר הבא שהם יעשו הוא להתנשק, ולא על הלחי, אבל "יקירה" ו"אהוב" כבר לא מעידים על סוג זה של יחסים. אמנם היא לא אמרה לו "אהוב שלי" וייתכן שבכך טמון ההבדל העיקרי בין סתם אהוב לבין אהוב שלי, אבל תראו את איציק זוהר. כשאופירה אסייג אמרה לו בתכנית הרדיו: "שלום וערב טוב לך, איציק זוהר", הוא השיב לה: "ערב טוב, אהובה שלי" - לא פחות. "לחיים, חברים שלי, אהובים שלי", משתפכת סטלה עמר בארוחה משותפת עם חברים. יש הבדל עצום בין אהובים שלי לבין אהובים עליי, אבל סטלה, כמו רבים אחרים, לא עושה את ההבחנה הזאת.

וגם זה לא מספיק. הכי טוב זה "חיים שלי" או "חיים" - קיצור של "חיים שלי". "חיים שלי" הוא שדרוג של מאמי, נשמה, נשמה שלי, כפרה - אף הם תארים שהיו שמורים בעבר לקרובים אלינו ביותר. בעונה השנייה של האח הגדולVIP איציק זוהר ונטלי עטיה הפכו להיות זוג ובכל פנייה שלו אליה הוא אמר לה "חיים שלי". אבל איך אפשר להסביר את זה שעטיה אמרה למושיק עפיה "חיים"? עפיה נכנס בסערה לחדר כדי לעודד אותה על הדברים שנירו אמר לה, וברגע שהוא נכנס היא אמרה לו "לא, חיים" (כלומר "לא, אני בסדר, אל תדאג לי", או משהו כזה), ואז הוא חיבק אותה ואמר לה "אני מת עלייך" ו"חולה עלייך". אני לא חושבת שאם איציק זוהר היה שם זה היה גורם לו לקנא, כי זוהר-את-לא-מבינה בקיא היטב בשפה השלטת כאן והוא מבין שיש הבדל עצום בין "חיים שלי" שנאמר לילד שלך או לאהובה שלך לבין "חיים שלי" או "חיים" שנאמר למישהו שהכרת לפני כמה ימים בתכנית האח הגדול, והוא לא פראייר, תפסתי אותו כמה פעמים אומר "חיים שלי" לנשים אחרות.

טוטליות, זה שם המשחק, אנחנו חייבים להיות נחרצים, מוחלטים, להראות שאנחנו הולכים עד הסוף ולא עושים חשבון עם המילים, כדי שלא יחשבו חלילה שאנחנו מרוחקים. חייבים לפזר את העשן, את העמימות, לפזר אהבה ושלום, ואת הכל נעשה באהבה. את הקשר האוטומטי בין חיבה לאהבה המחישה אחת המגישות ב"חדשות הבידור", שאמרה למנחי התכנית: "ואת שניכם אני מאוד מחבבת, אז באהבה".

בן גולדשטיין, משתתף באקס פקטור עונה 2, חי באוסטרליה. אמו ישראלית וחיה בישראל והוא הגיע לכאן כדי להצליח בישראל. בן חדש כאן, ולראיה, הוא עדיין לא למד להגיד "זה סוג של חלום שיש לי" אלא אומר פשוט "זה חלום שיש לי". "מה זה אומר כשאומרים חיים שלי?" הוא שאל משתתפת אחרת באקס פקטור, והיא השיבה לו: "חיים שלי זה כמו בייב".

זה לא מדויק, בן. כשאני אומרת לילד שלי "חיים שלי", אני מתכוונת שהוא כל עולמי, שהוא מהות חיי, שהוא חשוב לי כמו החיים שלי ואף יותר ושאעשה הכל בשבילו. מכיר את השיר "חיים שלי" ששרה זהבה בן? "רוצה לשמור אותך קרוב אליי, חיים שלי, להגן עליך מצל של כאב... כי אין בעולם אהבה כמו אהבה של אימא". זה נכון שבהרבה המקרים כש"חיים שלי" נאמר בין גבר לאישה זה כמו "בייב", כמו "מאמי", אבל אני יכולה להגיד "חיים שלי" גם למישהו שהוא לא הבייב שלי וזה לא אומר שאני מחויבת כלפיו רגשית. מספיק שלשנינו יהיה מכנה משותף בסיסי ושיהיה לנו כיף ביחד כדי להפוך אותו לחיים שלי. בכך שאומר לו "חיים שלי" אני מצהירה: "אני חשה חיבה גדולה כלפיך, והרגש הזה שלי טהור, אמיתי, נקי, חף מכל אינטרס ואני מוכנה לעשות הרבה בשבילך, לא הכל - אבל הרבה. למשל, להכין לך קפה". הבנת, חיים שלי?


"האח הגדול" וי-איי-פי 2: אחרי שנטלי עטיה, בת הזוג של איציק זוהר, הודחה מהתוכנית, שיר אלמליח אומרת לאיציק: "אני אשמור עלייך עכשיו". איציק: "באסה, איך אני מבואס. את לא מבינה איך אני מבואס. אני שמח בשבילך, חיים שלי (שלא הודחת)." (האח הגדול וי-איי-פי 2, קשת, 2015)
"האח הגדול" וי-איי-פי 2: אחרי שנטלי עטיה, בת הזוג של איציק זוהר, הודחה מהתוכנית, שיר אלמליח אומרת לאיציק: "אני אשמור עלייך עכשיו". איציק: "באסה, איך אני מבואס. את לא מבינה איך אני מבואס. אני שמח בשבילך, חיים שלי (שלא הודחת)." (האח הגדול וי-איי-פי 2, קשת, 2015)


"הישרדות" הונדורס: ג'ני צרוואני לוחצת את ידו של עומר רוזן וכורתת איתו ברית: "חיים, אתה קשור אליי" (הישרדות הונדורס, רשת, 2015)
"הישרדות" הונדורס: ג'ני צרוואני לוחצת את ידו של עומר רוזן וכורתת איתו ברית: "חיים, אתה קשור אליי" (הישרדות הונדורס, רשת, 2015)

"הישרדות" הונדורס: טילטיל רץ, קורא לרוסלנה במהלך המשימה: "רגע, חיים של אבא, חכי לי" (הישרדות הונדורס, רשת, 2015)

"חלומות מפלסטיק": המנתח הפלסטי ד"ר קליין: "תתחדשי, יקירה", סמדר קליצ'ינסקי: "תודה, אהוב." (חלומות מפלסטיק, הוט, 2015)
"חלומות מפלסטיק": המנתח הפלסטי ד"ר קליין: "תתחדשי, יקירה", סמדר קליצ'ינסקי: "תודה, אהוב." (חלומות מפלסטיק, הוט, 2015)

"זמן מיסטיקה" 5. המאזינה יהודית שואלת על בנה. אומרת בסיום השיחה: "אמן, תודה רבה". המנחה: "בשמחה, יקירה." (זמן מיסטיקה עונה 5, ערוץ 10)

"תקשיב יקירי" (השופט למתמודד, אקס פקטור, עונה 2, רשת)

"הצלח, יקירי" (אילון יוסף למרואיין, נתיבי אילון, ערוץ 10)

"זו התשובה, כי אין לי באמת תשובה מוגדרת לזה, יקירתי" (נירו לוי לצופה, האח הגדול VIP 2, קשת)
המנחה: "עדי". המאזינה: "כן". המנחה: "יקירתי" (זמן מיסטיקה עונה 5, ערוץ 10)

"תקשיבי, יקירתי, הביצוע מבחינתי היה קריוקי" (רמי פורטיס למתמודדת, אקס פקטור עונה 2, פרק 7, רשת)
"יקירתי, תודה רבה" (המנחה למרואיינת, מילון היופי, ערוץ 10)

-"שלום וערב טוב לך איציק זוהר". -"ערב טוב אהובה שלי" (איציק זוהר ואופירה אסייג, האח הגדול - חוזרים הביתה, מאקו, 2015)
"לחיים חברים שלי, אהובים שלי" (סטלה עמר, האח הגדול - חוזרים הביתה, מאקו, 2015)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.