יום חמישי, אוקטובר 08, 2015

הזוי

האח הגדול וי-איי-פי 2, חוזרים הביתה, מאקו טי-וי


מתמסטלים, ברקע מתנגן השיר של אייל גולן "הוזה אותך מולי":

- איציק אמר שהיתה אחלה הופעה.
- אחי אנחנו לא יכולים להוציא כל כך הרבה כסף על כרטיס, זה הזוי.
- איציק אמר שאחד בא אליו, עושה לו: "תפסת את המקום שלי".
- איזה הזוי.
- סיטואציה הזויה.
- קטע הזוי.
- איזה הזיה.

(שרים עם השיר): "הייתי כה רגוע, עכשיו הלב פצוע, הראש רק בך שקוע, הוזה אותך מולי..."



הזוי - 
שלילי 
  • מוזר, לא נורמלי ("לפעמים חייכתי אליו כי זאת סיטואציה הזויה")
  • חריג ("אני הכי לא קשור למקום הזה, אני הכי הזוי למקום הזה, אני הכי לא מתאים למקום הזה"); 
  • לא מחובר למציאות, לא מתקבל על הדעת, מופרך, לא הגיוני ("ואני חי עם רוסייה, זאת אומרת שכל הטענה נגדי לגזענות היא הזויה לגמרי")
  • מרגיז; מקומם; קשה להאמין שדבר מוזר / מרגיז כזה אכן קיים במציאות; 
  • גרוע ("המטבח מנוצל בצורה הזויה"); 
  • לא מקובל, חריג ("אני יודע שאני אומר פה דברים הזויים - חסר מידה מסוימת של חמלה")

הזוי - חיובי

  • איזה קטע מפתיע, זה כמעט דמיוני, קשה להאמין שדבר נהדר כזה אכן מתרחש בפועל ("נשארנו ארבעה, איזו הזיה זאת, אה?"; "איזה הזיה שאני פה, אני בהלם");
  • מי היה מאמין? ("דודו כהן מפצח גרעינים עם ראש העיר טפוזלן במקסיקו. יש יותר הזיה מזה?")
  • תמוה באופן חיובי ומשעשע ("אייל שני יושב על משבצת השופט ההזוי"); 
  • אני איתך בקושי שלך ("הזויה, הסיטואציה")



חלק מהמאמר "תגידו לי שאני מטורפת", התפרסם בהארץ ב-8.10.2015
מן העבר השני ישנו "הזוי". מוזר, תמוה, לא הגיוני, לא נורמלי, לא ברור, לא מובן, חריג, מטריד, לא מציאותי, לא מתקבל על הדעת, שקשה לעכל אותו ולהזדהות איתו. זאת מילה חזקה ומעליבה, מתנשאת ומלגלגת כשהיא נאמרת על מישהו, אך יש בה איפוק. במקום "אהבל" - "הזוי", במקום "הדברים שאתה אומר שקריים" - "אתה אומר דברים הזויים". "המטבח מנוצל בצורה הזויה", קובע משה גלאמין ("בא לחדש לכם") - לשון עדינה ל"בצורה גרועה ביותר" או "בלי חשיבה".

"הזוי" היא מילת קוד שמבדילה בין השפויים להזויים, בין אנחנו לְהם, בין המקובל ללא מקובל, בין השייכים לבין הלא שייכים, בין הנכון ללא נכון. כל מה שהזוי - אאוט, כל מה שמטורף - אין. די בכך שמישהו מתנהג באופן שונה או לא מקובל, ומיד הוא מתויג כהזוי ואנחנו מעיפים אותו מקרבנו. המטורף הוא חלק מאיתנו ומבטא את החיובי והשפוי, על ההזוי אנחנו מסתכלים מרחוק בביקורת, והוא מבטא את השלילי ואת חוסר השפיות, לעומת הנורמליות שלנו.

אז בבקשה, אל תגידו לי שהפוסט שלי הזוי, תגידו שהוא מעניין בטירוף ושאני מטורפת. זה ישמח אותי בטירוף, יותר מהסטייק המטורף שאכלתי אתמול, יותר מהמתנה המטורפת שקיבלתי לחג. ודרך אגב, התגעגעתי אליכם בטירוף.

"אייל שני יושב על משבצת השופט ההזוי" (חדשות הבידור, יולי 2015, הוט בידור ישראלי)
"נשארנו ארבעה, איזו הזיה זאת, אה?" (שיר אלמליח לאיציק זוהר, נירו לוי ומושיק עפיה שממתינים להכרזה על המנצח, האח הגדול וי-איי-פי 2, קשת, 2015
"לפעמים חייכתי אליו (נדמה לי שלאיציק זוהר, במהלך המשימה - ע.ק.), כי זאת סיטואציה הזויה" (רתם אייזק, האח הגדול וי-איי-פי 2, תכנית 7, קשת, 2015)
"לא, זה לא הגיוני, זה הזוי" (אריאנה מלמד וישראל גודוביץ', האח הגדול וי-איי-פי 2, פרק 4, קשת, 2015)
"מצחיקה, לא? הזויה, הסיטואציה" (נירו לוי לאריאנה מלמד שמתקשה למצוא את הדרך עם הקלנועית. האח הגדול וי-איי-פי 2, מאקו, 2015)
"קטע הזוי" (איציק זוהר בדרך חזרה לביתו, האח הגדול VIP 2, חוזרים הביתה, מאקו, 2015)
"איזה הזיה שאני פה, אני בהלם" (ארבל, האח הגדול עונה 7, מאקו, 2015)
טילטיל: "אני הכי לא קשור למקום הזה, אני הכי הזוי למקום הזה, אני הכי לא מתאים למקום הזה" (הישרדות הונדורס 2015, 24, רשת)
קוקו: "איזה הזוי". -"מה הזוי?" קוקו: "כל הסיטואציה" (האח הגדול 7, 10, קשת, 2015)
"המטבח מנוצל בצורה הזויה" (מושיק גלאמין, "בא לחדש לכם" 5, רשת)
דנה ברגר: "זה יהיה הזוי אם הוא (עומר, הזומבי) יבחר בי (להתמודד איתו, כי הוא חושב שאני חלשה), ואני אנצח והוא יעוף הביתה". מושיק: "זה לא הזוי" (הישרדות הונדורס 2015, 21, רשת)
"ואני אגיד לך עוד משהו: גם נשכחה העובדה שהוא בן אדם, ונשכחה מידה מסוימת - אני יודע שאני אומר פה דברים הזויים - מידה מסוימת של חמלה" (גדעון לוי על הדיון התקשורתי בנושא האסיר המנהלי ששבת רעב מוחמד עלאל, תיק תקשורת 20.8.15, חינוכית)
לירון: "מה קורה?" כוכבי (אחרי שחזר ממשימת השאלות על חברי השבט: "וואלה, משהו הזוי" (הישרדות הונדורס 2015, 25, רשת)
"ואני חי עם רוסייה, זאת אומרת שכל הטענה נגדי לגזענות היא הזויה לגמרי" (ערוץ 10 איתי תורג'מן, גיא פינס, ערוץ 10, 26.8.12, oren995)
אטדגי מדבר על ראש העיר טפוזלן במקסיקו שמפצח גרעינים יחד עם דודו כהן: "יש יותר הזיה מזה?" (גולסטאר, הוט, 2017)


*******************

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.