יום שני, ינואר 28, 2013

מה קשור?

"1. מה קשור; 2. מי ישמע", התפרסם בהארץ ב-28.1.2013

המשתתפים בתכנית "מאסטר שף" במרוץ נגד הזמן. נותרו להם שניות ספורות עד שהזמן שהוקצב להם להכנת המנות יסתיים. חיים כהן מתחיל לספור בקול לאחור: "עשר…"
ג'קי נלחצת: "מה קשור עשר?"

תרגום: מה פתאום? איך זה שנגמר לי הזמן בלי שהרגשתי? מה קשורה ספירת הזמן לאחור לעשייה שלי ולרצון שלי להספיק הכל בזמן?

"מה קשור" או "מה קשור עכשיו" קשור לנטייה שלנו, הישראלים, לקצר תהליכים ומשפטים. למשל, "נראה לי (ש)אני הולך לשם"; "אפשר (לקבל) את המלח?"; מי (ש)ישמע (יחשוב כאילו מי יודע מה)
כך קיצצנו גם את "מה זה קשור לכך ש…" הכבד, ואנחנו מסתפקים ב"מה קשור" – קליל, מעט חצוף, לגלגני, מדגיש את התמיהה.

מה קשור

מה זה רלוונטי?; מה זה שייך?; איך זה קשור?; מה הקשר בין הדברים?; מה זה נדחף לי פתאום?; מאיפה זה נחת עליי?; איזה הזוי זה; איך זה יכול להיות?; איך זה קרה?; מה פתאום?; זה לא הגיוני; איזה שטויות. 


"מה קשור עשר?" (ג'קי, בזמן שחיים כהן סופר לאחור את השניות, מאסטר שף, אתר מאקו)
"מה קשור שאני עכשיו אכנס עם הפנים לתוך הפופיק שלו?" (מושיק עפיה לא מבין את ההיגיון שבמשימה, האח הגדול וי-איי-פי2, קשת, 2015)
"מה קשור את מביאה לי אוכל עכשיו?" (דייט בחשכה, רשת, 2012)
"אני כאילו בכלל באתי לבקר את אחותי. מה קשור..." ("כלה-חמות סרט מלחמה", רשת, 2011)
הדיירים: "זו צביעות". שי: מה קשור? אל תצאו" (האח הגדול עונה 7,  קשת, 2017)
רמי לוי: "גילוי נאות - את אשתו של הבעלים של טיב טעם. קודם כל שכל העולם ידע את זה". ליאת רון: "עוד פעם שנאת הנשים זולגת ממך". לוי: "מה קשור?" (תיק תקשורת 22.1.16, החינוכית, מתוך לילה כלכלי ערוץ 10)

"הזירה ליד חדרה, מה קשור לימ"ר מרכז?" (טל, אחרי שקצין המשטרה מודיע לה שהתיק שהיא טיפלה בו עובר לימ"ר מרכז. מנאייכ עונה 2, כאן 11, 2022)

בשנות ה-80: "שמרת צעדיה?" -"שמרתי, כבודו". -"ולאן הגעת?" -"לעירייה". -"מה שייך כאן עירייה?" (אדון לאון, 1982, הוט בידור ישראלי)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.