יום שישי, 5 ביוני 2015

סימן שאלה (שאלה רטורית)

ארקדי דוכין מי אוהב אותך יותר ממני - ארקדי דוכין הערוץ הרשמי
ארקדי דוכין - מי אוהב אותך יותר ממני
פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("מה את מבינה?") ב-14.2.2009

שאלה רטורית היא משפט שבסופו יש סימן שאלה אך השואל אינו מצפה לקבל תשובה, מאחר שהיא ברורה לו. הוא מעדיף שהנשאל ישתוק או שייתן לו תשובה של "כן" או "לא" שתצדיק את דבריו. המטרה בשאלה רטורית היא להדגיש את הטיעון של הדובר או של הכותב. (יש המשתמשים בסימן הפיסוק "?!" כדי לבטא שאלה רטורית). 

דוגמאות לשאלות רטוריות:
 

  • "אני קוף?" (דוד לוי ב"נאום הקופים") 
  • "אני לוזר?" (שמעון פרס בנאום הלוזרים - ותודה לסי-מור-באטס) 
  • "עודך מחזיק בתומתך?" (אשתו של איוב לאיוב, שהמשיך להאמין באלוהים גם אחרי שהוכה בשחין) 
  • "את הטוב נקבל מאת האלוהים ואת הרע לא נקבל?" (איוב לאשתו) 
  • "השומר אחי אנוכי?" (קין לאלוהים) 
  • "הרצחת וגם ירשת?" (אלוהים לאחאב) 
אני לא אוהבת את השימוש בשאלות רטוריות בכתיבה. שאלה רטורית היא אמצעי אמנותי. אני מעדיפה שהמילים ידגישו את הרעיון, ולא האמצעים. אני אוהבת משפטים מוחלטים שכוחם אינו תלוי בעמדותיו של הקורא האנונימי. כאשר הכותב משתמש בשאלות רטוריות, הוא מנהל דו-שיח דמיוני עם הקורא. אני מעדיפה כתיבה שבה קיים חיץ ברור בין הכותב לקורא, כמו שחקן טוב המתנתק מסביבתו (מצלמות, קהל) ומתרכז בתפקידו, ובכך הוא מאפשר לצופה להבין טוב יותר את הדמות.

לעתים השאלות הרטוריות מרמזות על רגשנות. עולה מהן חוסר ביטחון, או להפך - מסתתרת מאחוריהן טענה שלפיה התשובה לשאלה ברורה עד שאין צורך להציג אותה. משאלות רטוריות עולה נימה פטרונית, מתנשאת ומטיפה. על הכותב להתרכז בהצגת דעותיו ולא בחינוכו של הקורא. משאלתו של דוד לוי, "אני קוף?" ובשאלתו של שמעון פרס "אני לוזר?" עולה נימה מתבכיינת ומסתתרת שאלה רטורית: איך אתם מעזים? צריך אומץ כדי לקבוע בנחרצות: "אני לא קוף!" "אני לא לוזר!" למשפטים כאלה יש כוח רב. אין בהם התחמקות. הם מציבים את הכותב או את הנואם ישירות מול הטענות הפוגעות.

לכן,

  • במקום "מי אוהב אותך יותר ממני?" ארקדי דוכין יכול להכריז בפני אהובתו: "אני אוהב אותך הכי הכי בעולם!"
  • במקום "עודך מחזיק בתומתך?" אשתו של איוב יכלה להגיד לו: "פראיירים לא מתים, הם רק מקבלים שחין".
  • במקום "הרצחת וגם ירשת?" אלוהים יכול להגיד לאחאב: "וואלה, נסחפת בגדול".

אבל לאלוהים מותר להשתמש בשאלות רטוריות. הלא כן?


שאלה רטורית: "שאלה מליצית, שאלה המכילה בתוכה את התשובה ההגיונית, והיא לא הוצגה אלא כדי להבליט רעיון מסוים הבלטה יתרה, או לעשות רושם על השומע: שאלתו של הנביא – 'הֲיַהֲפֹךְ כּוּשִׁי עוֹרוֹ?!' (ירמיה יג כג) – היא שאלה רטורית" (מילון אבן שושן המלא). שיר אלמליח התכוונה שהתשובה לשאלה למה היא רוצה להדיח את סטלה ברורה וידועה, אך במקרה הזה השאלה "למה" אינה שאלה רטורית כיוון שמטרת השואל היתה לקבל עליה אינפורמציה. 
"(הדייר הראשון שאני ארצה להעמיד להדחה השבוע היא סטלה). למה? שאלה רטורית כאילו" (שיר אלמליח, האח הגדול VIP, קשת)
לעמוד סימני הפיסוק
14 תגובות בתפוז:

אהבתי 
מתגעגעת לאבא ו14/02/2009 16:12
יפה לך לבקר את אלוהים :) 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° ועוד בשבת :)
ל_ת 
המילים של עינת ו14/02/2009 16:49
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° אם כבר אז כבר :
ל_ת 
קטנים כגדולים ו14/02/2009 18:03
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° :) (נכתב ביום ראשון)
ל_ת 
המילים של עינת ו15/02/2009 12:02
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
כרגיל - שמחתי ללמוד ולהחכים 
renana ron ו14/02/2009 23:12
אגב סוגריים, מה דעתך לגבי כותרות שיש בהם סוגריים, כפי שראיתי בכותרת הרשומה הקודמת שלך - "על כוחן של המילים (של עינת) " ? 
רננה 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
זה דבר שלא ייעשה 
המילים של עינת ו15/02/2009 11:58
אבל לי, באופן חריג, מותר.
מה, לא? (שאלה רטורית
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

מה עם "אני לוזר" ? 
seymore butts ו15/02/2009 10:25
אני מתפלא עלייך, בתור חובבת תהפוכות הלשון של נשיאנו היקר, אל שלא כללת את השאלה הרטורית האולטימטיבית הזו ברשומה ;-)
ולגבי "הרצחת וגם ירשת" - אני חושב שכשמשתמשים במשפט הזה בהשאלה יש משהו בדברייך, אבל דווקא בסיפור המקורי של כרם נבות השאלה הייתה במקום ונכונה פשוטה כמשמעה. החבר`ה האלה באמת רצחו את נבות וירשו את הכרם שלו...

תענוג לקרוא אותך, כמו תמיד }{ 

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
נו, אתה רואה? מה אני מבינה
המילים של עינת ו15/02/2009 12:01
הכנסתי את המשפט הזה.
ותודה. תענוג גם לקרוא את התגובות החמות שלך

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
התגובה שלך אומרת שאת שולחת את עצמך 
seymore butts ו15/02/2009 13:06
למטבח? ;-)
תודה על שציינת את שמי ברשומה אבל כמו שטוענים שהפוליטיקאים אומרים - העיקר שתאייתי אותו נכון. "באטס" ולא "בוטס" (ריבוי של תחת באנגלית). 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

אתקן. וזאת לא אני ששולחת את עצמי 
המילים של עינת ו15/02/2009 14:07
למטבח. זה אפי :) 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° מה את אבשלום קור?.
ל_ת 
מלאך בשלילה ו18/02/2009 16:43
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו

° חוץ מהשפם, אין לנו שום דבר משותף
ל_ת 
המילים של עינת ו19/02/2009 00:18
  
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
השאלה הרטורית 
ישראלית שאיכפת לה ו19/02/2009 01:32
היא מזמינה למחשבה לעומק
ויש בה פואטיות

אבל - לא נריב על זה

ואיש באמונתו יחיה

(אבל הרשימה חביבה עד מאד - והדוגמאות מאירות ומעירות עיניים

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
תודה :) 
המילים של עינת ו19/02/2009 12:36