יום שישי, יוני 19, 2015

לרשום או לכתוב?

"מפונקים", רשת
"אתה רשמת שאני בהיריון או משהו כזה? מה רשמת? אני רואה טירוף פה על הטלפון שלי. איך אתה יודע את הקוד שלי אבל? לא, זה אי אפשר, אי אפשר לשאת את הבן אדם הזה. עד כדי לרשום להורים שלי כאילו דברים כאלו? הוא רושם לכולם שאני בהיריון". (רותם סלע לאסי עזר, הכוכב הבא 3, 21, פבר' 16, קשת)

"פעמים רבות אנשים מעדיפים להשתמש בפועל 'לרשום' במקום 'לכתוב'. וכך עיתונאים רושמים בעיתון, סופרים רושמים ספרים ומשוררים רושמים שירים. דחיקת הפועל 'לכתוב' מצטרפת לרשימה של פעלים שתלטניים שמחליפים פעלים פשוטים ומדויקים מהם, כגון: 'לבצע' מחליף את 'לעשות' ונחשב למרשים יותר: 'לקחת' מחליף את 'לעשות', 'לסיים' מחליף את 'לגמור' ועושה רושם מצוחצח יותר... כולם עושים (כלומר מבצעים) עוול לעברית. בשפה כמו בחיים - ככל שאתה יותר נמוך, אתה מנסה להיראות יותר גבוה"
(אהוד אשרי, "משחק מילים", רושמים, הארץ, 02/09/2005)


מילון אבן בן שושן:

לרשוּם: כתוב, מצוין, מונצח בכתב, מופיע בכתב, מתואר, מאושר, מתועד

רשום: לכתוב, לשרטט, להתוות, להעלות על הכתב; לשרבט, לקשקש, לצייר; לחקוק, לחרוט, להטביע, לטבוע; להכניס לרשימה, לבצע רישום, לנהל הרשמה; להשיג, להגיע ל- (שיא, הישג וכו')

לכתוב: לרשום, לסמן, להביע בכתב, לציין באותיות, לציין בתווים, לחקוק, לחרוט, לחרות; לחבר יצירה

כתוּב: רשום, מחובר, מסומן, מודפס, חרות, מצוין, מונצח; פסקה, פסוק, פרק, פרשה

"הפרופסור אמר לנו לרשום חוזה, כמו חוזה גירושים. רשמתי שהיא קודם כל תחפש לה עבודה" ("מפונקים", רשת)

"רשמו לך (על השק של ברינקס) כמה כסף (יש בשק)" (גילי כהן, אולפן שישי, ערוץ 2, 19.5.15)
"רשמתי שרובי ריבלין הו לא הנשיא שלי, הוא לא מייצג אותי" (גולש שכתב על נשיא המדינה שהוא משוקץ, מתועב וחלאת המין האנושי, חדשות ערוץ 2, 2.8.15)
"היא רשמה (כשעבדתי עליה ואמרתי שאני אלוף בסיף)?" -"ברור שהיא רשמה" (TLV עושים את תל אביב4 11, הוט)
"(הייתי צריכה) לרשום בעצם לכל הסביבה שלי שאני מחפשת זוגיות ושאני מוכנה לזה" (חדשות ערוץ 2, 19.9.2015)
"מה אתן רושמות (בשאלה) 'אני מתה מפחד מ...'?" (TLV עושים את תל אביב4 11, הוט)
"רשמתן טיטי" (המנחה מתייחס לשאלון, הישרדות הונדורס 2015, 25, רשת)
"למה וואו? הוא רשם את השם שלי במועצה, למה וואו?" (הודא, הישרדות הונדורס 2015, 21, רשת)
"פתחנו את התיבה היה שם פתק שרשום שהפעם אין כלום בתיבה" (הודא, הישרדות הונדורס 2015, 26, רשת)
-"היא מתחתנת?"  -"כן, לא קראת? אז בוואלה רשום." (איתמר פוליאקוב על אחותו יעל, גולשי ספות 2, 2015)

*******************
ניתוח / תיעוד מילים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.