יום רביעי, מאי 13, 2015

ליצור, לייצר




"יוצר או מייצר?" פורסם בתפוז ב-5.6.2009; "איך מייצרים כביכול יומרנות?" וב"הארץ" () ב-31.12.2012

אופנה חדשה מושכת את תשומת לבי לאחרונה, והיא השימוש הנפוץ ב"לייצר" המחליף את "ליצור". כתבים, בייחוד כתבים צבאיים ובראשם אלון בן דוד ורוני דניאל מרבים להשתמש בפועל הזה שהופך את כולנו ליצרנים של דבר מה שעדיין לא ידוע מה טיבו ועד כמה הוא רווחי.

השורש ב"יצר" וב"ייצר" זהה: י צ ר, אך הבניינים שונים. יצר - בניין קל; יִיצר - בניין פיעל.
לייצר (manufacture) = להפיק בבית חרושת או בבית מלאכה וכדומה. אפשר לייצר גם במקומות אחרים. למשל, אפשר לומר: "הבית הזה מייצר אנרגיה יותר ממה שהוא צורך". כאן הבית הוא מעין מפעל ייצור.
ליצור (to create) = לעשות מעשה שיש בו משום חידוש.


בדרך כלל מתכוונים למשמעות create, אך מעדיפים להשתמש במייצר. מדוע?

1. ייתכן שיש כאן שאילה מאנגלית של הפועל produce, המכוון בין היתר לשתי המשמעויות: לייצר, להפיק (סרט), להציג, להצמיח, להוליד (בע"ח), לגרום (כמו ליצור). במקרים רבים תרגום מילולי מאנגלית מייצר (כלומר יוצר) ביטויים לא תקניים בעברית. למשל, בצירופים המכילים את הפועל take המתורגמים ל"לקח", וכך אנו מקבלים את: לקחת חלק, לקחת בחשבון, לקחת סיכון ועוד.

2. אין זה מקרה שהשימוש ב"לייצר" ו"לקחת" חביב על אנשי צבא או על מי שעוסק בתחום הזה. לייצר ולקחת נשמעים הרבה יותר תקיפים ונחרצים לעומת האפשרויות האחרות.

3. כמו מילים רבות מתוך קבוצה שאני מכנה "שפה גבוהה לכאורה", "מייצר" נראה לאותם אנשים גבוה יותר, חדשני יותר ואולי גם יצירתי יותר.

לכן כשיונתן רושפלד אומר: "המשימה היתה לייצר אוכל שנשענים עליו", וכשאייל שני אומר "… שמייצרות את הנעימות הכי גדולה בלשון", וכשארז טל אומר "לא יכולתי לייצר אותה" (את הרי"ש המתגלגלת) – הם פשוט מנסים לייצר יומרנות.

"לא יכולתי לייצר אותה (את הרי"ש המתגלגלת - ע.ק.)" (ארז טל, פוטו פיניש, ערוץ 1)
"לייצר סטרס מדומה כדי להעיר את הצוות" (חדשות ערוץ 10, 5.4.15, נענע 10) 
"ואז אני מייצר לחץ בכוונה" (חדשות ערוץ 10, 5.4.15, נענע 10)
"אנחנו מייצרים סדרה שלמה" (יאיר לפיד, חדשות שישי, 10.5.13, נענע 10)
"אז כל הזמן מייצרים 'דקות תשעים' כאלה" (חדשות ערוץ 10, 5.4.15, נענע 10)
שימוש מתאים ב"מייצרת": "אני מייצרת שוקולד והוא הולך לבנק" (מתוך פרסומת של בנק לאומי - "כל עסק קטן מתחיל בחלום גדול")
"שמייצרות את הנעימות הכי גדולה בלשון" (אייל שני, מאסטר שף, קשת, אתר מאקו)
"המשימה היתה לייצר אוכל שנשענים עליו" (יונתן רושפלד, מאסטר שף, קשת, אתר מאקו)
********************
תגובות בתפוז:

• כן, אכן חבל שאין מילה 
עופר D ו05/06/2009 03:42
  בעברית ל- produce שמתאימה להרבה דברים שאינם ייצור ישיר וגם אינם ממש יצירה
תודה, כרגיל מעניין 

 פעמים רבות זה להפך: 
המילים של עינת ו06/06/2009 11:05
בעברית יש לנו מילה אחת לכמה פירושים, ובאנגלית יש לנו מילה אחת, מדויקת יותר, לכל אחד מהפירושים. 

• נכון 
עופר D ו07/06/2009 06:21
אגב, שכחנו את fabricate, שגם לו נגיעה בעניין 

 שאלה לי אלייך 
Paila ו05/06/2009 11:43
היית אומרת "יוצרים" או "צרים" קציצות/לביבות? אלה השאלות שאני מתחבטת בהן, בהיותי עורכת לשונית של הוצ"ל גסטרונומית. 
ומעניין לעניין באותו עניין - כל מיני פעילויות/מקצועות, שבעבר נחשבו לאומנות הפכו לאמנות, למשל בישול ואפייה וכיו"ב. שבת שלום! 

• שאלה מעניינת 
המילים של עינת ו06/06/2009 11:28
השאלה היא אם אנחנו רואים בלביבה ובקציצה מייצגות של צורה, או מאכלים. כשאומרים "לביבה" אנחנו יודעים שהכוונה לצורת אליפסה שטוחה, וכשאומרים "קציצה" אנחנו יודעים שהכוונה לכדור מלא, אבל עדיין, נזדקק למילים של צורות אחרות כדי להגדיר את צורת הלביבה והקציצה. זה אומר שהן יותר בגדר מאכלים מאשר מייצגות צורות. 
לעומתן, כשאנחנו אומרים "כדור", אנחנו מתכוונים לכדור משחק או לצורת כדור. אמנם, הוספת המילה "צורת-" תהפוך את המשפט למדויק יותר, אבל אפשר גם לוותר עליה, בניגוד - כך לדעתי - ללביבה ולקציצה. לפיכך, כאשר הייתי משתמשת ב"צרים" עבור לביבות וקציצות, הייתי מוסיפה "צרים צורה של...". וכאשר הייתי משתמשת ב"יוצרים", אפשר לוותר על "צורה של". 
אני הייתי בוחרת ב"יוצרים" ולא ב"צרים", מכמה סיבות
1. לפועל "צר" יש משמעויות נוספות
2. הפועל "צר" זר לציבור, וכל עוד יש אפשרויות אחרות, עדיף שלא להשתמש בו
3. בעיניי, בישול ואפייה הן תהליך של יצירה וגם יצירתיות. זאת לא רק אומנות, זאת גם אמנות ואסתטיקה

 תודה על תשובותייך 
Paila ו06/06/2009 12:01
קיבלתי ממך חיזוק מלומד להחלטותי. אני אכן תמיד מתקנת ל"יוצרים" לביבות/קציצות ול"אמנות" הבישול, אבל עכשיו קיבלתי סימוכין מלומדים. שבת שלום! 

 אין ספק שהרשומה מעניינת 
אתי אברהמי ו06/06/2009 15:36
תציצי בפורום 286 
יש ארוח של ביטוח לאומי אולי יעניין אותך 
שבוע טוב 
אתי 

 מילים בסלע 
ממש ללקק את השפתיים! 
מאד נהנית מרשימותיך 
וקונה דעת
° תודה :) 
ל_ת 
המילים של עינת ו12/06/2009 11:04
  

 תשמעי, הותרת אותי פעורת פה 
לילית462 ו12/06/2009 17:44
את שולפת את כל הידע הזה מן השרוול או שכשמישהו מעצבן אותך, כתב צבאי לדוגמה, את עורכת תחקיר בנושא. 
הידע שלך מרשים אותי בכל פעם מחדש, כל הכבוד ותודה :-) 


• צריך שדבר מה יהפוך לתופעה כדי 
המילים של עינת ו14/06/2009 15:50
שאחליט אם היא מעצבנת אותי, ובדרך כלל היא מעצבנת אותי. אם אלה שמשתמשים הם טיפוסים שממילא מעצבנים אותי, השימוש שהם עושים במילים המעצבנות מחזק את דעתי עליהם. אם אלה הם אנשים שאיני מכירה והם משתמשים במילים המעצבנות, זה תלוי. במקרים מעטים זה נסלח להם. ברוב המקרים יש התאמה בין הטיפוס לבין השימוש במילים. 
זה מתחיל מאינטואיציה ורגש, ואחר כך אני מעמיקה ומרחיבה את הידע שלי בנושא. 

° יפה לך... 
ל_ת 
לילית462 ו14/06/2009 19:33
  

 כנראה שבתקופתנו הפוסטמודרניסטית 
enduser32 ו18/06/2009 05:45
אין אפשרות ליצור דבר. אפשר רק לייצר אווירה חיובית, לייצר כוכבים. כלומר, יצירה היא עניין סיזיפי שדורש עבודה בלתי פוסקת לשינוי ועיצוב התודעה. 

° תענוג לקרוא אותך 
ל_ת 
ללא שם ו25/06/2009 12:39
  
° תודה :) 
ל_ת 
המילים של עינת ו26/06/2009 02:12
  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.