יום חמישי, 21 במאי 2015

ציד או צייד, דיג או דייג

בחמש קם צייד בשתי יו"דים, ויצא את ביתו ביו"ד אחת. הוא נופף לשלום לבתו (בלי יו"ד) והחל לצעוד לכיוון הפארק הלאומי.
חמש דקות אחר כך קם דייג, שכמוהו, יצא את ביתו, נופף לשלום לבתו, והחל לצעוד לפארק הלאומי. בדרך הם נפגשו.
"צייד, לאן אתה הולך?" שאל הדייג. "סתם משוטט", השיב הצייד, "אין לי מה לעשות. עונת הציד החלה אבל אסור לי לגעת באף חיה. לא צבאים, לא חוגלות, לא דורבנים, לא ארנבות. ממש ציד מכשפות עושים לי".
"גם אצלי אותו הדבר", אמר הדייג, "כל אזור שאני נוגע בו אסור לדיג, ואני שותק כמו דג".
בעוד הם משוטטים ומבכים את מר גורלם הם ראו שייט, גם הוא בדרכו לפארק הלאומי.
"מי אתה?" הם שאלו.
"אני שייט".
"בשתי יו"דים או באחת?"
"בשתיים. אסור לי להתעסק עם שיט ביו"ד אחת".
"תראה מה זה. גם לך אסור? גם אותך רודפים? לא ציד, לא דיג, לא שׁיט".
"אשתי אסרה עליי לעסוק בשיט, כך היא ציוותה בבית. בואו נשתה משהו. לפחות יש לי כאן בקבוק יין".
"וכוסות?"
"אַין".
"שׁיט, איזה ז..."

צייד (hunter)
אדם העוסק בלכידת חיות או עופות או בקטילתם. נהגית tzayad, נכתבת בכתיב מלא בשתי יו"דים, וכך גם דייג (fisherman), חייל (soldier) ושייט (rower).
צַיִד (hunt)
עיסוקו של הצייד - לכידת חיות או עופות או קטילתם. המילה נהגית tzayid ונכתבת ביו"ד אחת הן בכתיב חסר והן בכתיב מלא, בדומה ל: דיג (fishing), חיל (corps), שיט (cruising), בית, זית, ליל, קיץ ועוד.
צֵיד בסמיכות

נהגית tzeid ונכתבת ביו"ד אחת הן בכתיב חסר והן בכתיב מלא, בדומה ל: דֵיג (deig), חֵיל (cheil), שֵיט (sheit), בֵּית (beit), לֵיל (leil) ועוד.

"רק תעשיית הציד" ("60 שניות", 23.5.15, ערוץ 1)
"הצייד הוא אספן, הוא לא צייד" ("60 שניות", 23.5.15, ערוץ 1)
"הצייד בשטח מגודר הוא למעשה אספן. זה כלל לא כמו ציד" ("60 שניות", 23.5.15, ערוץ 1)
מכניסים את האריה לשטח מגודר ואז הצייד בא, יורה בו ולוקח אותו" ("60 שניות", 23.5.15, ערוץ 1)
"הם חייבם להיפטר ממנו. וכאן נכנסים לתמונה עסקי הציד" ("60 שניות", 23.5.15, ערוץ 1)

במקום "ציד": "אתה מעשיר את תעשיית הצייד המגודר" ("60 שניות", 23.5.15, ערוץ 1)
במקום "ציד": "מגיע בסופו של דבר לעסקי הצייד?" ("60 שניות", 23.5.15, ערוץ 1)
במקום "דיג": "אזור אסור לדייג" (שלט בפארק הלאומי, רמת גן)
במקום "שיט": אוהב שייט באנייה?" (איליה, רק בימי חול, 1960, הוט)
במקום "שיט": "אז אני אקח אותה לשייט" (איב ענן, מאסטר שף 5, קשת)
במקום "ציד": "עונת הצייד" (מידע על הסרט בהוט גולד)
_______________
לפוסט "בחמש קם צייד", תפוז, 6.10.2010
לפוסט "עונת הציד החלה", תפוז, 2.4.2012