יום רביעי, 13 במאי 2015

כן


האח הגדול: והעובדה שתניה יכולה לצאת ואתה תישאר פה שוב לבד?
שי חי: זו החברה הכי טובה שלי. זאת אומרת, אני כן בלחץ, אולי אפילו יותר משאר הדיירים, ואני כן לא רוצה שהיא תלך, ואני כן רוצה להמשיך לעשות את זה איתה.
(האח הגדול 7, סודות מחדר האח, קשת, 2015)

כן
נועד להדגיש את הניגוד בין דבריו של האחר או את ההתייחסות החיובית שבאים בניגוד לדברים האחרים שנאמרו קודם לכן או כחיזוק בתשובה לשאלה;
מדגיש את האמירה גם אם היא לא באה כניגוד;
שכיח בשפה של אנשים רוחניים (לשתף, להתחבר, להכיל וכדומה). באמצעות "כן" הם מדגישים את החיוב ולא את השלילה;
נותן לדובר תחושה שהוא מתוחכם, מיוחד ורגיש.

"על מה את רוצה (שאני אדבר)?" קרן: "משהו שהוא כן מקורי וכן יצירתי" (דייט בחשכה 2012, רשת)
"תן לי הרצאה כי זה מה שכן מעניין אותי" (קרן, דייט בחשכה 2012, רשת)
"וכן הייתי רוצה להכיר אותו קצת יותר" (קרן, דייט בחשכה 2012, רשת)

"ויש כאילו כן חברות מאוד גדולה וטובה ואהבה מאוד גדולה" (עפר שכטר, "סמול טוק", הוט בידור ישראלי, אתר ynet)
"ושהוא כן מתכנן להגיע רחוק" (דייט בחשכה 2012, רשת)
"שירה כביכול זה מה שאני כן מחפש" (אור, "דייט בחשכה" 2012, רשת)
שימוש מתאים ב"כן": בני משיב לישראל על טענתו שהוא לא מבין כלום במכוני כושר - "זה לנהל עסק. בזה אני כן מבין" ("הבורגנים 2", קפריסין)
____________________
לפוסט "תגידו כן", תפוז, 7.4.2010 
לפוסט "לא רוצה את כן רוצה", תפוז, 2.11.2012 
לפוסט "יס ווי כן", הארץ, 28.12.2012