יום שבת, 23 במאי 2015

כי מה?

"פנים אמיתיות", נענע 10


אורלי אבו: הרבה זמן לא הייתי כאן.
אלון גל: כי מה?
...
אורלי אבו: פחדתי להגיד לה לא.
אלון גל: כי מה?
...
אלון גל: מה אמרת לי פעם האחרונה שהיינו פה?
אורלי אבו: שלא הייתי פה.
אלון גל: למה, כי מה?
...
אורלי אבו: והיא לא מזיזה לי (הבעיה הכספית).
אלון גל: תסבירי לי. כי מה...
(מתוך "משפחה חורגת", ערוץ 2)

כי... / כי מה? / שמה?
צורה אופנתית חדשה של שאלה: למה? מדוע? מה זה אומר? מאיזה מקום זה בא? באיזה קטע?;
  • שינוי שאמור להעיד על תחכום ומקוריות;
  • הכוונה; תמשיך את המשפט; המשך את קו המחשבה הזה, אל תרפה.
  • נשמע פסיכולוגיסטי, הזמנה לנבור בתוך התת-מודע; דרבון ועידוד של הנשאל;
  • נובע אולי מהתפיסה ש"למה" נשמע ילדותי מדי, "מדוע" נשמע גבוה מדי, "מאיזה מקום זה בא" נשמע רוחני מדי, ושאר מילות השאלה המוכרות הן פולשניות מדי, פשטניות מדי, מאיימות מדי, משעממות מדי או מאוסות, ולעומתן "כי" ו"כי מה" מאפשרים לדובר לדבר בפתיחות, בגילוי לב ובחופשיות. 
  • השימוש ב"כי מה" מחייב אווירה שקטה ואינטימית בחדר, כורסה מול כורסה - לא בשיחה ברחוב סואן או במפעל. אסור להגיד "כי מה" בקול רם. יש להגיד את זה בשקט.

"כי מה?" (טלי פלד קינן מראיינת ב"פנים אמיתיות", נענע 10)
עפר שכטר: "... מאיזה צורך של התמודדות". יונתן ריגר: "שֶׁמה?" ("סמולטוק", הוט 7, yent)
יונתן ריגר: "שֶׁמה?" עפר שכטר: "פשוט פרדה קשה" ("סמולטוק", הוט 7, yent)
יונתן ריגר: "כי...?" עפר שכטר: "כי כיף לבד, נעים לי" ("סמולטוק", הוט 7, yent)
שי גולדן: "תסתכלי על אוולינה, אני לא יכול לראות את אוולינה פשוט". מיכל, אשתו: "כי מה?" ("מחוברים", הוט, פרק 18, ynet)
יוסף אילון: "כי מה, כי מה? מוותרים?" ("נתיבי אילון", ערוץ 10)
אחד הילדים: "לדעתי, נבו". אברי גלעד: "כי?" ("תראו אותי", החינוכית ערוץ 2)
שימוש פשוט ב"למה": יובל: "ורק בכיתי, רק בכיתי יומיים". ירון ברובינסקי: "למה?" ("איך להיות - יובל המבולבל", ערוץ 10)
_____________
לפוסט "כי מה למה?", תפוז, 10.2.2010
לפוסט "אייל שני; להכיל; מתרסק; כי מה?", הארץ, 11.1.2013
לכל הנושאים בבלוג