יום ראשון, 17 במאי 2015

בוא

ניב רסקין: אריה, אבל אנחנו מראיינים אותם (את חברי הכנסת הערבים - ע.ק.) בפטרונות, בהתנשאות מסוג של איזו שהיא אג'נדה, כפי שאומר ג'עפר?
אריה אורגד: תראה, כשהולכים שלושה חברי כנסת להזדהות, ובוא, שיגידו את האמת, הרי אנחנו יודעים מיהם והם גאים בזה, אז למה פתאום הם (זועבי, זחאלקה וגאטס), מתחילים להגיד 'באנו לדבר על הגופות'? באו להזדהות עם השהידים.
(תיק תקשורת, 11.2.16, חינוכית)

בוא
  • התנשאות, מילה שנועדה להביע תחושת מיאוס וחוסר סבלנות: נו, באמת; יאללה יאללה; שמענו עליך; למה מי אתה?; תעשה לי טובה; אני לא קונה את זה; בוא תפסיק להתייפייף; בוא תפסיק לשקר; בוא נשים את הדברים על השולחן; בוא נגיד את האמת; בוא תפסיק לדבר שטויות; בוא אני אגיד לך מי אתה באמת; בוא תסתום כבר; בוא תניח לי; תתקדם; תרגיע; תנוח; נמאסת; מיצית; אתה הזוי; עוף לי מהעיניים; קאט-דה-בולשיט.
  • "בוא" קליל, במובן של בוא לא ניסחף; הגזמת; אתה יודע מה?; בעצם; האמת היא ש...; נו באמת; אתה צוחק עליי?; come on, give me a break. נועד לנער ולהעיר את הצד השני ולאפס אותו, אבל לא אגרסיבי, לא מתנשא ולא מתריס, אין בו כוונה רעה, ובדרך כלל הוא נאמר בין חברים.
  • התנשאות שבאה בדרך כלל ממרום מעמדו של אדם המודע למעמדו לעומת זה שמולו; 
  • "קדימה", "יאללה", "בבקשה", "בוא נעשה". התפקיד שלו הוא כמו "תקשיב", "אתה יודע", "תראה" וכדומה - הקדמה שממלאת את המשפט כדי שלא תישמע מנוכרת. נאמרת בעיקר על ידי מטפלים, קואוצ'רים, שופטים, מנחים ואנשים שבאים מעולם הרוח.
"בואו, שימו את שתי הרגליים על הרצפה... בואו, תכניסו אוויר" (עינת ברגר, מנהלת בי"ס תל חי, כפר שלם תל אביב, "המגזין עם אושרת קוטלר", 18.4.15, נענע 10)
"אז בוא, אתה שר לנו משהו ככה..." (אילון יוסף לאורח, "נתיבי אילון", ערוץ 10)
"בואי תספרי ואחר כך אני אגיד לך מה שמתאים" (אילון יוסף לאורחת שצריכה לבחור עובדת מתאימה מבין השלוש, "נתיבי אילון", ערוץ 10)
"אז בוא אני אתן לך את חמת הספק הזה ואתן לך כחול בינתיים" (קרן פלס, אחרי שאמרה שהשירה שלו היא כמו למרוח חמאה על חמאה ואחרי שאסף אטדגי אמר שצריך לתת לו צ'אנס, הכוכב הבא 3, 13, מאקו)
"אתה נראה אחלה בחור ובוא, שיהיה לך בהצלחה" (קרן פלס מפגינה ריחוק לא מודע, אחרי שהשופטים אמרו שיש לה יחס מיוחד כלפי המתמודד ששמו איתי, בגלל השיר "איתי" שכתבה. הכוכב הבא 3, 13, מאקו)
"תראה, כשהולכים שלושה חברי כנסת להזדהות, ובוא, שיגידו את האמת, הרי אנחנו יודעים מיהם והם גאים בזה" (אריה אורגד, תיק תקשורת, 11.2.16, חינוכית)
המראיינת: "אין כזה חשש כזה? לא כל הלילה ישבת עם סיוטים שתיפול, תשתטח?" עומר דרור, הפרזנטור של קסטרו: "זה לא תורה מסיני ללכת על מסלול. בואי, בואי" (חדשות הבידור, פבר' 2016, הוט)
"אז בואי ספרי לנו קצת על הבן שלך" (אסי עזר, הכוכב הבא 3, 22, קשת, 2015-16)
"בוא, אני גם לא כזה טוב באסטרטגיות" (מושיק גלאמין, הישרדות הונדורס, 2015-18, רשת)
"טוב, אני שרה לישראל שיר. בוא, מה זה שרה... אני קודם כל מנסה" (ג'קי אזולאי, "אחותי ג'קי, 9, הוט, 2016) (seretbox.com)
"בוא תגיד לנו מה יש במרק שלך" (חיים כהן, המתכון הכי טעים שיש, קשת)
"אז בואי, בואי ננוח קצת, תרגיעי" (טהוניה רובל לעדי שילון, היחידה 2, פרק 7, 2016) (seretbox.com)
"בואי, תשאירי את הוויכוח הזה ואת הדיונים האלה לאחרי החזרה" (טהוניה רובל לעדי שילון, היחידה 2, פרק 7, 2016) (seretbox.com)
_________________
לפוסט "למה מי אתה?!", תפוז, 7.9.2009
לפוסט "בוא'נה למה מי אתה שתגיד לי "בואי"?, הארץ, 19.2.16לעמוד הראשי בבלוג