יום רביעי, 20 במאי 2015

האמת



ניסים גרמה: מה מעסיק אותך בימים אלה?
מירי רגב: האמת היא שבעיקר דיור לזוגות צעירים. אני חושבת שהגיע הזמן שזוגות צעירים יקנו דירה במחיר סביר. אנחנו לא הילדים של אקירוב שיכולים לקנות דירה במיליון וחצי שני מיליון שקלים. זה דבר שאני אמשיך לעשות בו מאבק עד הסוף, שזוגות צעירים שמשלמים מסים ועושים מילואים יחיו בצורה נורמלית ומכובדת. זה דבר שאנחנו צריכים לעשות.
גרמה: כל הכבוד, כל הכבוד, כל הכבוד, מירי... לאן את שואפת להגיע בפוליטיקה?
רגב: האמת היא שאני בדרך כלל עושה את מה שאני עושה הכי טוב ומתוך הנאה ומתוך חדווה, לאן, אני לא יודעת, אבל אני בהחלט רוצה לעשות ולהמשיך לעשות דברים שאני משפיעה בהם.
(מתוך "ניסים גרמה מארח", תכנית טלוויזיה לילית בין השנים 2010-2012, ערוץ 1)

האמת/ת'אמת

  • הקדמה להצהרה/הודאה על הדברים כפי שהם היו במציאות
  • הקדמה להצהרה שקרית
  • תוספת חיצונית, מילת מילוי, כמו בעיקרון ובעצם: "בעיקרון / בעצם / האמת עד עכשיו עבדתי בתחום". "בעיקרון / בעצם / האמת עברתי דירה".
  • סמול-טוק, מילה שמחליפה את "דע לך ש...?" / "שמע", תקשיב, ומעבירה לשומע מסר שיש בדברים מידע חדש שהוא לא היה מודע לו
  • נועדה להציג אותי כאדם ייחודי ואת הצד הרגיש, המיוחד, המסקרן, המפתיע, הספונטני שבי.
  • הקדמה שנועדה לבטא קרבה כלפי בן-שיחי, בדומה ל"תשמע", "אתה יודע", "תראה", בינינו, תקשיב וכדומה.
  • נועד להציג אותי כאדם צנוע
  • התנצלות: "רוצה לאכול ביחד?" -"האמת, כבר קבעתי עם ראש הממשלה". 
  • ניסיון לא מודע של הדובר להעיד על עצמו כאדם מתחבט, אמיתי וייחודי בכנותו, ניסיון לשדר קרבה, אינטימיות ואותנטיות, כמו ב"בינינו".
  • ריכוך, יראת כבוד, נועד למלא את המשפט כדי שלא יישמע קצר וכדי שהדובר לא יישמע תקיף או לא מנומס ("יש שאלות?" - "האמת, לא")
  • עקיצה, הטחת המציאות בצורה עדינה. לדוגמה: ב"אהבה מעבר לפינה", שירלי, שקצת מאוהבת במישהו אחר, מנסה להתחמק מטל החבר שלה, וכשהוא מגיע למקום עבודתה בבית הקפה כדי לדבר איתה, ושואל אותה למה היא נראית כאילו במקום אחר (או משהו כזה), היא משיבה לו "אני פשוט פה לבד ופוחדת שיהיה פה עומס". טל מבין שזאת ממש לא האמת, ואומר לה בעדינות: "האמת שנראה (פה) די ריק". סובלימציה של התוקפנות לעומת "יאללה יאללה יא חרטטנית, עאלק פוחדת שיהיה פה עומס, איזה-עומס-איזה?"
  • הקדמה להצהרה/הודאה/התוודות שלא נעים להגיד אותה או העומדת בסתירה למה שנתפס או מוכר על ידי הדובר או על ידי אחרים. למשל, אם לעומת ביבי, בוז'י נתפס כנואם מוצלח פחות, והדובר אומר שבוז'י נתן נאום טוב, הוא צריך להוסיף "האמת" כדי ליצור את הרושם שהוא מספיק הוגן כדי להודות בדבר מה גם כשהוא נחשב לפחות פופולרי.
  • מילת הרהור שמשמעותה: לא חשבתי על זה עד עכשיו, או לא חשבתי על זה באופן הזה. דוגמה: כשמאיה בוסקילה מגיעה לחנות עתיקות בשוק הפשפשים והמוכר מציע לה עוּד, ברגע הראשון היא לא מעוניינת בכך אבל אז היא אומרת: "האמת, לבית זה מהמם".

אמת במובן של דבר נכון ונאמן למציאות: "האמת היא שכן, כשהייתי צעירה" (שלי יחימוביץ' עונה על השאלה האם היא עישנה סמים קלים, חדשות ערוץ 10, 13.5.15, נענע 10)
חשיפת האמת: "האמת היא שאני לא דויד" (יונתן פישר חושף את זהותו האמיתית, "בוס בהסוואה", 2.5.15, רשת)
תוספת חיצונית: "האמת שעד עכשיו עבדתי בתחום" (המאזינה, בטלפון, "זמן מיסטיקה" עונה 5, ערוץ 10)
תוספת חיצונית: "אני האמת עברתי דירה" (המאזינה שפנתה לייעוץ בטלפון. "זמן מיסטיקה" עונה 5, ערוץ 10)
תוספת חיצונית, ריכוך, יראת כבוד. ככל שנוסיף למשפט יותר מילים, כך נישמע נחרצים פחות. "האמת" מוסיף ל"לא" מעט יראת כבוד ליועץ, בלעדיה אפשר היה לפרש את ה"לא" כתוקפנות או כהתייחסות ליועץ כמי שעשה את שלו ויכול ללכת. היועץ: "שאלות עד כאן?" הצופה: "לא, האמת שלא" ("זמן מיסטיקה" עונה 5, ערוץ 10)
ייתכן ש"האמת" התווספה כדי להקטין את המבוכה, אבל במקום להביע קרבה, היא יצרה את ההפך מכך והפכה את ההצהרה למשהו רשמי ולא מוחלט: "האמת שאנחנו מאוד מתגעגעים, מאוד" (בעלה של גליה, "בוס בהסוואה", פרק 2, רשת)
"האמת שהמון מחפשים את הרביעי כבר שיֵצא" ("חדשות שישי", 1.5.15, ערוץ 10)
"(אני באה מבית גרוזיני) שהאמת היא, די משלב באוכל את כל העולמות" ("מאסטר שף", קשת, מאקו)
טל: "האמת שנראה די ריק" ("אהבה מעבר לפינה 2", פרק 196, הוט בידור ישראלי)
"האמת שגם בערב ההשבעה (הוא נתן נאום טוב)" (אייל קיציס על יצחק הרצוג, "ארץ נהדרת", קשת)
המוכר: "אני יודע, את מוזיקאית וזה". מאיה בוסקילה: "תשמע, האמת... (לבית זה יהיה מהמם)" ("יום בחיי", הוט בידור ישראלי)
גרמה: "מה מעסיק אותך בימים אלה?" רגב: "האמת היא שבעיקר דיור לזוגות צעירים" (מתוך "ניסים גרמה מארח", תכנית טלוויזיה לילית בין השנים 2010-2012, ערוץ 1)
____________________________
לפוסט "כל האמת ורק האמת על האמת", תפוז, 9.12.2008