יום שני, 11 במאי 2015

בפעם הבאה

פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית וב"תפוז" ("בפעם הבאה אל תגידו פעם אחרת") ב-26 ביוני 2009

 - היי גבר, אתה שומע, בסוף הצלחתי להשיג כרטיסים למשחק. זה שבוע הבא. שעה 19:00. 
- אחי אתה מלך! שבוע הבא אתה אומר? איזה יום? כי יום שלישי יש לי תור לרופא.
- אל תדאג. זה יום רביעי.
- סבבה... ווי, נזכרתי, יום רביעי אחותי מתחתנת. 
- אבל החתונה היתה יום רביעי שעבר.
- סתם עבדתי עליך. היא מתחתנת עוד שבועיים. זה בגלל שעבדת עליי שבוע שעבר. כל פעם אתה עושה לי זה. פעם באה אל תעבוד עליי.

רבים משמיטים את ה-ב` כשהם מציינים זמנים, בעיקר בשפת הדיבור.




פעם אחרונה: "נגיד, 'אחי, מה בישלת פעם אחרונה בבית?'" (אורי חזקיה)
פעם ראשונה: "אני מרגישה פעם ראשונה שיש לי בית" (אפרת גוש, "גולשי ספות 2", פרק 1)
כל פעם: "אולי כדאי שתדע שכל פעם שאנחנו חוזרים הביתה..." (בני, "הבורגנים", חינוכית)
עוד רבע שעה: "אני עוד רבע שעה שם" (קובי בטלפון לבני, "הבורגנים", חינוכית)
שנה הבאה: "תור באילת, או בדצמבר שנה הבאה" ("הכל כלול", 6.5.15, ערוץ 10)
פעם ראשונה: "וכשראיתי אותה פעם ראשונה..." (שי גולדן, חדשות ערוץ 2, 5.5.15)
עוד שנייה: "אני עוד שנייה מסיים" ("אהבה מעבר לפינה 2", פרק 195, הוט בידור ישראלי)



"מתי הוא חוזר?" - "עוד שעה": למערכון החמישייה הקאמרית


יש לומר: "היא מתחתנת בעוד חודש" ולא "עוד חודש", אבל בשירים:


"עוד שבוע, עוד חודש, עוד שנה" ("זה מכבר", אושיק לוי)
"עוד שנה ועוד שנה הזמן הוא גלגל ענק" ("גלגל ענק", חלב ודבש)




יש ספירה של הזמן החולף ולא ציון זמן שבו יקרה דבר מה.

יש לומר: ב-יום רביעי, ב-שבוע שעבר, ב-פעם הבאה, ב-שנה הבאה ("נשב על המרפסת ונספור ציפורים נודדות", אילן ואילנית)
"ב-כל פעם שאני מתאהב משהו בי מסרב" ("עד מחר", נורית גלרון)
אבל:
במשפט "אני זוכרת כל יום מאותה תקופה כאילו היה זה אתמול" אין כאן תשובה לשאלה מתי אני זוכרת.


במשפט "כל רגע שחולף הוא כמו נצח", "כל רגע" הוא הנושא ולא תיאור זמן.

במקרא ובתלמוד מופיע "כל" לציון זמן במובן every אך מידת שכיחותו נמוכה לעומת "בכל" במובן in every:
בכל דור ודור
מלכותך, מלכות כל עולמים; וממשלתך, בכל דור ודור (תהילים קמה, יג)

והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור (אסתר ט, כח)

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים (סדר מועד, מסכת פסחים, י, ה)

בכל יום
קראתיך יהוה בכל יום (תהילים פח, י)

בכל יום אברכך ואהללה שמך לעולם ועד (תהילים קמה, ב)

בכל עת
ואהיה שעשועים יום יום; משחקת לפניו בכל עת (משלי ח, ל)

בכל שנה
להיות עושים את יום ארבעה עשר... בכל שנה ושנה (אסתר ט, כא).


כל פעם שאני מרגישה שאני עומדת להשמיט את ה-ב`, אני עוצרת לרגע ומתקנת את עצמי. התכוונתי: בכל פעם.
בכל יום - שימוש תקין: "כשיש לך עסק, בכל יום המשחק מתחיל מחדש" ("מעוף לעסקים")

לעמוד תיקון שגיאות וטעויות בעברית
לעמוד הראשי בבלוג
לעמוד תיקון שגיאות וטעויות בעברית באתר עריכה לשונית
_____________________________
14 תגובות לרשומה בתפוז

צודקת
Looking4CoolName ו26/06/2009 09:44
שבתשלום
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו27/06/2009 12:53
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אני אוהבת מאד 
renana ron ו26/06/2009 10:06
לקרוא את פינת העברית שלך
עבורי זהו אי של עונג עברי בים של שיבושי לעז וכד

תודה ושבת שלום - רננה 


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° אי של עונג. יפה, תודה :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו27/06/2009 12:54
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
אוח... אוח...אוח... 
ללא שם ו26/06/2009 13:08
אוח, אוח, אוח 
כמה עינגה אותי - כמו תמיד - המנה החמה שאת רוקחת

אליעזר 

נו, את יודעת: ההוא 

מבן יהודה 

בכל ארוחת חג בגן עדן הוא קם לשבח אותך, שיש לו ממשיכה נחושה ונפלאה כמותך

והגיברות שלו, נו את יודעת, הראשונה אף השניה, כבר הראו כמה מחוות של קנאה.וגם צפרניים שלפה


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° תודה :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו27/06/2009 12:56
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° תמימת דעים עמך הפעם, שבת שלום יקירה 
ל_ת 

המקום של אור ו26/06/2009 19:54
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° למה, פעם שעברה לא היית? :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו27/06/2009 12:57
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° כן הייתי, לא קיבלתי בעיניים עצומות
ל_ת 

המקום של אור ו27/06/2009 13:49
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
הפעם מדובר בטעות שאני כנראה 
תושב חוץ ו26/06/2009 21:16
לא עושה. אני לא משמיט את ה-ב`. בתגובות בבלוג שלך אני תמיד מקווה שאין לי שגיאה... 
הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° אתה כותב טוב מאוד :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו27/06/2009 12:59
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° תודה, זו מחמאה ממקצוענית :) 
ל_ת 

תושב חוץ ו27/06/2009 13:08
  

הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
ומעניינת הדינמיקה של השפה 
עופר D ו28/06/2009 09:24
למה נשמטים דברים, למה מתקבעים דפוסים חדשים 
מה ייעלם ומה יישאר

ואולי כמה מאלה שאת מתקנת ייתקבעו בסוף בתוך העברית התקנית

מעניין.. 


הגב/י לתגובה זו הוספת  תגובה לתגובה זו
° אולי :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו28/06/2009 11:49