יום שני, 13 באפריל 2015

אפשר?

פורסם לראשונה באתר עריכה לשונית ובאתר "תפוז" ב-6.7.2009 ("אפשר חטיף?") 

06.07.2009

"אפשר חטיף?" שואל הילד בקמפיין לתזונה נכונה של משרד הבריאות.
"
אפשר את התייחסותך?" שואלת הכתבת את שר האוצר;
"
אפשר חתימה?" מבקשים מפורסמים מהעוברים ושבים בסרטון שהפיק ארגון גרינפיס נגד הקמת התחנה הפחמית באשקלון;
"
אפשר את חיים?" שואל הנער בשיחת טלפון עם אמו של חיים.


אפשר שאלה?
מה קרה לכל הפעלים שאמורים לבוא בין "אפשר" לבין שם העצם? מה קרה ל"לקבל", "לשאול", "לדבר עם?"


גם אחרי שאלת "יכול" נעלם הפועל המשלים:
"
אני יכול את המלח?"

"אני יכולה רק שאלה?"
"אני יכול רק חיבוק קטן?" שואל דן תורן את בתו בפרסומת של בנק הפועלים.
"אפשר את הקבבונים?" (גידי גוב בפרסומת לבזק)
"אפשר את הקבבונים?" (גידי גוב בפרסומת לבזק)

"אני יכול רק חיבוק קטן?" (דן תורן בפרסומת של בנק הפועלים)
בדומה לשאלת "יש מצב", אני רואה מאחורי "אפשר" ו"יכול" זהירות, גישוש, בירור, בדיקת הלך רוח של הצד השני, בדיקת אופציות, הסתרת כוונות. בני האדם הפכו להיות זהירים בדבריהם. אין לדעת כיצד יגיב השומע. הוספת פועל (למשל, "לקבל" או "לשאול") אחרי "אפשר" או "יכול" הופכת את השאלה לעניין מסוים שיש לתת עליו את הדעת. היא עלולה להסגיר את הדובר ולהעיד על רצונו ואולי אף על רגשותיו. השמטת הפועל הופכת את השאלה לעניין אגבי, כללי, לא אישי, שיאפשר הפחתת דיסונאנס במקרה של תשובה שלילית או תשובה לא נעימה. השואל יוכל לשכנע עצמו שממילא השאלה לא הייתה משהו אישי וחשוב, אלא סתם עוד שאלה. הוא יוכל לאזן לעצמו את המצב, לסדר את העניינים כדי לא להרגיש רע.


תשובה שלילית לשאלת "יש מצב" לצאת ביחד נשמעת פוגעת פחות מתשובה שלילית לשאלה הישירה "האם את רוצה בי?" שכן השואל רק בדק את האופציות. הוא לא ממש השתוקק להכיר את הבחורה. באותו אופן תשובה שלילית לשאלה "אפשר חטיף?" תישמע צורמת פחות מתשובה שלילית לשאלה "אפשר לקבל חטיף?"
ואכן, במקרים שהצגתי התשובות לשאלות היו שליליות:
הילד בפרסומת: "אפשר חטיף?" - האֵם: "רק אחרי ארוחת הערב"
הכתבת: "אפשר את התייחסותך?" - השר ממשיך ללכת.
דן תורן בפרסומת לבנק הפועלים: "אני יכול רק חיבוק קטן?" - הבת: הבעת פנים של "נראה לך?"


לא רק זהירות יש בשאלה המשמיטה, אלא גם עמדת נחיתות, ביטול עצמי. בתכנית של גיא מרוז ואורלי וילנאי, צופית גרנט התחפשה להומלסית:
"
סליחה, אפשר אולי כמה שקלים למים?" היא שאלה.
כמובן, היא דילגה על "לקבל", שהייתה הופכת את השאלה שלה לחצופה.
ובאולפן, כשהיא מאופרת, מסורקת ונקייה, הרשתה לעצמה גרנט להשתמש לפחות 5 פעמים ב"לגמרי!" כסלבריטאית, מותר לה ואף רצוי שתשתמש במילה הזו. לו הייתה משתמשת בה בעת ההתחזות היא הייתה נחשפת מיד ("את מרגישה לא נקייה עכשיו?" - "לגמרי!"). 
כמי שמגלמת את תפקיד הביצ`ית באחת הטלנובלות לא נראה לי שיש בתפקיד של גרנט שאלות של "אפשר" ו"אני יכולה" ללא פעלים, ולא משום שהעברית שם משובחת (להפך), אלא משום שהשמטת הפעלים תבטל את העוצמה והכוחניות שהיא אמורה לגלם בסדרה. כאישה חזקה עליה לבטא שם בקול רם כל מילה: "א-פ-ש-ר   ל-ק-ב-ל ת-ש-ו-ב-ה?"



"אפשר סלפי?..." (משה גלאמין לביבי, אולפן שישי 22.5.15, ערוץ 2)
"סליחה, אפשר איזו מגבת?" (נינה למלצרית, "הבורגנים", החינוכית)
"סליחה, אפשר איזו מגבת?" (נינה למלצרית, "הבורגנים", החינוכית)
"אני יכולה את העט רגע?" (נינה וישראל, "הבורגנים", החינוכית)
"אני יכולה את העט רגע?" (נינה וישראל, "הבורגנים", החינוכית)

יש עוד "אפשר" אחד. גיליתי אותו במריבות עם בן הזוג שלי. כשהוא כועס עליי הוא לא אומר לי "את יכולה לזוז?", אלא "אפשר לזוז?". זה מעליב. "אפשר, אפשר", אני ממלמלת, ומוסיפה מיד בנימה מתרפסת "אפשר חיבוק?"



"אפשר כמה מילים?" ("ארץ נהדרת", קשת)
"אפשר את הטלפון חזרה?" ("ארץ נהדרת 12" תכנית 14, קשת)
"אפשר זה (אש - ע.ק.)?" (אריאנה מלמד, "האח הגדול וי-איי-פי", פרק 3, קשת)
"אפשר את המלח בבקשה?" (אריאנה מלמד, "האח הגדול וי-איי-פי", פרק 3, קשת)
שימוש נכון ב"אפשר": "אפשר לקבל צלחת?" (אריאנה מלמד, "האח הגדול וי-איי-פי", פרק 3, קשת, מאקו)
"אפשר חיבוק?" ("בוס בהסוואה", רשת)
שימוש נכון ב"אפשר": "אפשר לתת לך חיבוק?" ("האח הגדול וי-איי-פי", פרק 3, קשת)
הבחור מבקש שנתן והמנכ"ל ייכנסו פנימה: "חברים, אנחנו רוצים להתחיל תדרוך. אפשר להיכנס?" ("בוס בהסוואה", פרק 1, רשת)
חצרוני מגיע למימונה לסולחה: "חצרוני, אפשר תמונה?" ("צינור לילה", 6.4.15, ערוץ 10)


לעמוד דברים מעצבנים בשפה העברית / מילים וביטויים פופולריים / אופנתיים
לעמוד הראשי בבלוג
לעמוד דברים מעצבנים בשפה העברית באתר עריכה לשונית
לעמוד תיקון שגיאות וטעויות בעברית
לעמוד תיקון שגיאות וטעויות בעברית באתר עריכה לשונית

____________________________________
26 תגובות בתפוז:

° כתמיד... 
ל_ת 

renana ron ו06/07/2009 07:17
  
כתמיד...ברחה לי התגובה... 
renana ron ו06/07/2009 07:19
כתמיד, היה לי עונג רב לקרוא את רשומתך 
תחזקנה ידייך, או יותר נכון אצבעותייך, המקלידות על מקלדתך 

רננה 


° תודה רננה :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו08/07/2009 10:08
  
° מקסים
ל_ת 

Looking4CoolName ו06/07/2009 08:30
  
לוקינג פור קול ניים
המילים של עינת ו08/07/2009 10:09
יו פאונד איט

° חח, כן,הא? D: 
ל_ת 

Looking4CoolName ו08/07/2009 17:07

אז זה אומר שבמיטה למשל 
seymore butts ו06/07/2009 09:36
עדיף לגשש בעדינות עם שאלה כמו "אפשר אנאלי?" במקום "אני רוצה לזיין אותך בתחת?" ? או שמא הגברת בה מדובר תראה בי מחרב השפה וזה יוציא לה את החשק

גדול. אך, מעצם, השאלה ניכר כי 
arbella1 ו06/07/2009 16:28
לא הבנת את עיקר הרשומה

אני כלל וכלל לא בטוח 
seymore butts ו07/07/2009 10:02
בואי נגיד שאחוזי ההצלחה עם הנוסח השני לא מרשימים ;-) 

קודם תשאל אותה
המילים של עינת ו08/07/2009 10:10
אפשר שאלה? ולפי התגובה תדע אם להמשיך הלאה :) 

° אפשר
ל_ת 

איש ו06/07/2009 14:02
  
ברח לי קודם הטיפש 
איש ו06/07/2009 14:07
אפשר אגיב
לדעתי באמנם לא ממש לענין "אפשר חטיף" ( נגיד) יותר אדיב מאשר "בא לי חטיף" שהוא כעין קביעת עובדה - ואם השרץ הקטן האומר זאת לא ייענה, הלך על האמא שלו מרוב צריחות שיזעזעו את השכנים

כמו ההבדל בין "אפשר שניפרד?" לבין 

"בא לי שתעופי לי מהעיניים תיכף ומיד

כרגיל מתענג על הרשימות שלך. ממש עונג חושני

את מנוצרי השפה הבודדים 



תודה איש
המילים של עינת ו08/07/2009 10:11
ואני רואה שעם הזמן אתה חוזר לעצמך

תוה 
איש ו08/07/2009 13:21
לא בדיו קחוזר
נלחם ומנסה להתגבר

אני דווקא בעד שיבושים של השפה 
sacrifize ו06/07/2009 16:00
שהופכים עם הזמן לתקינים אוראלית
זאת דינמיקה אמיתית של שפה

מה גם שאת צודקת, היום - שימוש נכון בשפה עלול להתפרש בנימות שונות ומשונות (ציני, כועס, עצבני, לגלגני וכו`). 


תודה, קרבן 
המילים של עינת ו08/07/2009 10:19
ואם מדברים על השם שבחרת לעצמך, ראית מה כתבתי ברשימת המילים המעצבנות 
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1292710 

על ההטייה "מתקרבן" "התקרבנות"? אני לא יודעת אם זה תקני או לא, אבל אני יכולה לנחש לאיזו קבוצה משתייכים המשתמשים בהטיות האלה


עינת, נושא מעניין ומעורר מחשבה
arbella1 ו06/07/2009 16:29
תודה, שהבאת גיבוי לדברים שכתבת
זה שינה כליל את נקודת ההתייחסות

חן חן על המידע


כן, יש דברים שהם מעבר לתחושה 
המילים של עינת ו08/07/2009 10:22
(למשל, אם זה פלצני או לא) וחשוב לבדוק אותם. ואם כבר, אני רוצה לשאול את האקדמיה האם השימוש ב"מעבר ל..." כאשר זה לא מקום גיאוגרפי, נחשב תקין. כבר פניתי בעניין זה באופן לא רשמי
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1350595 



טוב, כבר רשומה שניה שלך היום 
wranger ו06/07/2009 16:30
שקראתי ואהבתי, אז אני חושב שאעשה מנוי. אהבת השפה היא דבר שהולך ונעלם, לדאבוני, אז אנחנו צריכים להישאר יחד. :-) 

וולקאם wranger 
המילים של עינת ו08/07/2009 10:24
ותודה, זה מרגש :) 

מגיע לך הבול על התובנות הנפלאות 
מנורה ו06/07/2009 23:36
ברשומות שלך 
לילה טוב♥ 


תודה מנורה 
המילים של עינת ו08/07/2009 10:25
לא ידעתי שיש דבר כזה. איזה כיף זה

° גדול. אהבתי עד מאוד 
ל_ת 

אדי בנדיט ו08/07/2009 12:19

° תודה אדי :) 
ל_ת 

המילים של עינת ו08/07/2009 13:38
  
יודעת משהו... 
ריש עלום השם ו30/07/2009 20:20
הסלנג ושפת הרחוב
גוררים לא פעם את האקדמיה לחידושי לשון

קסטה הפכה לקלטת

SMS הפך למסרון

ועוד ועוד, יש גם מצד שני את הרצון

של הדור הצעיר לחדש ולהישמע מיוחד 

"את מבינה כאילו..." 


אתה צודק. השפה שלנו 
המילים של עינת ו30/07/2009 21:14
נבנית ומתחדשת גם מקטעים מהסוג הזה, ומעוררת את האקדמיה ליוזמה