יום שישי, יולי 18, 2008

זה סוג של

צילום מסך: דב נבון, סמולטוק, הוט, 2011 שודר באתר ווינט
צילום מסך: דב נבון, סמולטוק, הוט, 2011 שודר באתר ווינט



סוג של / זה סוג של 

  • בהשראת kind of; sort of
  • לא הדבר עצמו אלא משהו דומה לו מאותה משפחה; סדרה; קבוצה; מחלקה; הגדרה; קטגוריה; בסיס; מכנה משותף; מאפיינים בסיסיים משותפים
  • לא ממש; לא בדיוק; כביכול; במירכאות; מכוּנה...; כמו; דומה ל...; מדומה; מזויף; קרוב ל...; חצי; חלקי; יעני; עאלק; כאילו; סו-קולד; בדרך להיות; מתיימר להיות;
  • קצת, בערך, מידה מסוימת מהדבר האמיתי; מזכיר את...; אפשר להגיד ש...; מסוים; כלשהו;
  • עמדה של זהירות, הסתייגות, התחמקות מהתחייבות, משאיר פתח לנסיגה; שמירה מכוונת על עמימות;  
  • ניסיון לדייק או לא להגזים או להיזהר מאמירה גורפת והחלטית 
  • ציניות, לגלוג;
  • ניסיון לשעשע ולהפחית מרצינות המשפט על ידי עיבוי המשפט 
  • ריכוך של הדברים 
  • עיגול פינות;
  • הדחקה, בושה, מבוכה;
  • סגירוּת, הסתרה של הרגשות האמיתיים;
  • עצלנות; 
  • (כשנאמר בתשובה): אפשר להגיד שכן; זה תיאור מדויק פחות או יותר; יש בזה מידה מסוימת של צדק; אפשר להגדיר את זה גם ככה; אתה אמרת - לא אני 
  • מתאר מצב, מצטרף למשפטים שלמים


מתוך תוכנית הריאליטי "מאסטר שף" (קשת 12). המתמודדת שני בן שימול: "זה כמו נגיד הכפיתה [קציצה תוניסאית] שיש בה את כל הבצל וכל העלים האלה [...] ולי יש פה סלמון, אני מדמה אותו לחזה עוף שיש לי בדרך כלל במנה. זה יהיה סוג של כפיתת סלמון." (צילום מסך: מאסטר שף, עונה 10, "משימת האימהות", מאקו טי וי, 2022)

מתוך תוכנית הריאליטי "מאסטר שף" (קשת 12). המתמודדת שני בן שימול: "זה כמו נגיד הכפיתה [קציצה תוניסאית] שיש בה את כל הבצל וכל העלים האלה [...] ולי יש פה סלמון, אני מדמה אותו לחזה עוף שיש לי בדרך כלל במנה. זה יהיה סוג של כפיתת סלמון." (צילום מסך: מאסטר שף, עונה 10, "משימת האימהות", מאקו טי וי, 2022)




"ככה שבעצם מצליחים לדחוף, סוג של לדחוף" ("הכל כלול", 9.11.14, ערוץ 10)
"זה עובד בעיקרון לפי סוג של שיטת מצליח כזה" ("הכל כלול", 9.11.14, ערוץ 10)
"גרתי עם נשים, התעלקתי על נשים, כי אני סוג של פרזיט" (אבי אטינגר, גולשי ספות 2, 1, הוט 3, 2015)
"זה סוג של לא להתבגר" (דודו, מפונקים, 2012, רשת)
"החיים שלי הם סוג של קצת בדיחה כזו" (אבי אטינגר, גולשי ספות 2,  2015, 1, הוט)
"אז כאילו החלב פה זה ליופי". "כן, סוג של" ("הכל כלול", 26.1.15, ערוץ 10)
"היינו סוג של אנחנו מנהלים עכשיו את הבית, תעזור לי" (שיר ביליה, "6 אימהות", רשת)
"נראה לי קארין היא סוג של מרי פופינס כזאת, אה?" (רן שריג ונירו לוי, "מחוברים", הוט, ynet)
מלכה: "הוא חרא?" אשר: "הוא? כן, הוא סוג של חרא" ("הבורגנים", החינוכית, 2000-2004)
"סטרס הוא משול לאיזה סוג של התרגשות" (השף ניר צוק, חדשות 10, נענע 10, 2015)
"היא סוג של פנקיסטית לייט" (דייט בחשכה, 2012, רשת)
"היא גם עוברת איזה סוג של חוויה" ("זמן מיסטיקה" 5, 2015, ערוץ 10)
"ואז זה נוסך באנשים סוג של תקווה ואופטימיות ("אולפן שישי", 1.5.15, ערוץ 2)
"הוא פיתח לעצמו סוג של מנגנון הישרדות" (בוס בהסוואה 1, פרק 1, 2015, רשת)
"כאילו הפכו אותך לסוג של גורו" (הכתבת ליובל אברמוביץ, חדשות שישי, ערוץ 10, 24.4.15)
"זה סוג של פנטזיה בשבילי" ("גולשי ספות 1", הוט, 2013)
"והיית מאמי לאומי. סוג של נינט כזה" (אלי פיניש, "פוטו פיניש", 2012, considerITdan)

"זה סוג של מטרה שלו" (האח הגדול VIP 2, קשת)
"היכולת הזאת זה סוג של כישרון" (בוס בהסוואה 2, 2.5.15, רשת)
"זה היה סוג של קסם בשבילי" (בוס בהסוואה 2, 2.5.15, רשת)
"כי אנחנו במשחק, אז אני מרגישה סוג של משחק" (קטיה, האח הגדול VIP 2, 2015 קשת)
"כל מה שאמרת לגבי הרביולי זה סוג של נכון אבל אני חושב שיש אופציות נוספות" (מסטר שף, מאקו, עונה 7 פרק 5 נוב' 2017)

איל שני: "מרק זה סוג של עסקה" (מסטר שף, מאקו, 2.12.2012)



הבלוג שלי באתר "הארץ": "נושא נוסף שאני עוסקת בו בבלוג הוא השפה העברית. תמיד שמתי לב לאופן שבו אנחנו משתמשים במילים מסוימות. אני בודקת באילו מצבים אנחנו משתמשים בהן, מה מאפיין אותן ומה הן משרתות. 'זה סוג של' הוא אחד הביטויים המעצבנים שיש כאן, משום שיש בו התחמקות מהדבר עצמו: 'זה סוג של הגשמת חלום', 'זה סוג של התרגשות'. בחרתי בו כדי להדגיש את ההפך ממה שהוא מייצג: זה באמת בלוג ולא סוג של בלוג, והדברים שאני כותבת עליהם מבטאים אותי במדויק - לא ליד, לא בערך, לא 'סוג של'".


זה סוג של מצחיק אותי: סוגים של "זה סוג של"
זה סוג של הגשמת חלום



 "'סוג של' זה יעני כמו" התפרסם לראשונה בתפוז ב-18.7.2008

בצד "באיזשהו מקום" מופיע בשפה העברית צירוף המילים "זה סוג של". השימוש החוזר בו בדיבור ובכתיבה צורם כמו שריטה בדיסק: זה סוג של קורבן; זה סוג של הזדהות; זה סוג של שכנוע; זה סוג של שיר אהבה.

כשאומרים "זה סוג של", מתכוונים לשזה לא ממש הדבר האמיתי, המקורי, אלא משהו דומה לו מאותה משפחה / סדרה / קבוצה / מחלקה / קטגוריה, השתקפות של עולם האידאות. לעיתים הביטוי נועד להביע אירוניה. "הוא סוג של חבר", דהיינו לא ממש חבר, כביכול חבר, חבר במירכאות, מכונה חבר, כמו חבר, דומה לחבר, חבר מדומה, חבר מזויף, קרוב למושג "חבר", חצי חבר, יעני חבר, עאלק חבר, כאילו חבר, פסבדו חבר, סו-קולד חבר, בדרך להיות חבר, מתיימר להיות חבר.

מי שהתמכר לביטוי הזה לא יכול להיגמל ממנו. קחו לדוגמה כתבה בערוץ 10 מיום שישי 4.4.08 שהתראיין בה סטיב מ"המופע של סטיב". במהלך דקה הוא הפריח לאוויר לפחות חמישה "זה סוג של": זה סוג של געגועים; זה סוג של קסם; זה סוג של קרדיט; זה סוג של מקפצה; זה סוג של מתיחה.

בריאיון עם שלמה מאן (ייגרמאייסטר") (הארץ, 30.05.2008) נספרו חמישה "זה סוג של": סוג של שליחות; זה סוג של הסתאבות; סוג של לוחם חופש דעה; סוג של לקוח; סוג של אנרכיסט.

מגישי חדשות ותוכניות בטלוויזיה, שדרני רדיו, עיתונאים, שחקנים, כותבים ורבים אחרים משתמשים בביטוי הזה, בעל פה ובכתב: זה סוג של משהו אחר, הוא סוג של התחיל איתה.

אם מתעקשים להשתמש במילה שהיא סוג של "סוג של", מה רע ב"מעין"? מעין קורבן; מעין הזדהות; מעין חבר.

זה סוג של תחינה.









אירוס הנגב 3718/07/2008 | 06:36
"סוג של" מאד מזכיר את "באיזה שהוא מקום"...באיזה שהוא מקום..(-:
מאד כיף להגיד סוג של....עאלק מתוחכם..

המילים של עינת 18/07/2008 | 09:36
אהה (סוג של אישור)

אברהם ירושלים 30/11/2009 | 16:00
בלוג מעולה
עינת שלום,
גיליתי לאחרונה את הבלוג שלך, והוא ממש מעולה ומרתק.
הנושא של שינויים לשוניים כמשקפי תרבות מעניין גם אותי, ומצאתי בבלוג שלך כמה דברים שחשבתי עליהם, מנוסחים בבהירות וביופי, וכמובן שמצאתי גם דברים שאת גרמת לי לחשוב עליהם, ועל כך תודה לך.
בעקבות הבלוג שלך אני מוצא את עצמי עוקב יותר ויותר אחרי שימושים לשוניים,
ומנסה להבין מה הם משקפים.
מה דעתך למשל על `אני רוצה לטעון ש...`. או `מה שאני רוצה לומר הוא...`.
בעידן הפוסט מודרני אנשים כבר לא ממש אומרים איזו אמירה חדה וודאית שהם עומדים מאחוריה, או טוענים את טענתם בביטחון. הם רק `רוצים לומר, רוצים לטעון`.


שרוני 1807/01/2010 | 08:00
את סוגרת עלי מכל הכיוונים . מרגיש
קלסטופובי . אבל ,סקרנותי לשוטט בבלוגך תגבר על תחושת הקלסטו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.